Reklama

Muzyczne dialogi i preludia

Charyzmatyczna Nadja Michael oraz Beth Gibbons z zespołu Portishead też zaśpiewają ?w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Aktualizacja: 18.06.2014 09:04 Publikacja: 17.06.2014 19:31

Pierwszą artystkę warszawska publiczność poznała dzięki ubiegłorocznej premierze „Zamku Sinobrodego" Beli Bartóka. W tej samej inscenizacji Mariusza Trelińskiego za kilka miesięcy wystąpi w nowojorskiej Metropolitan Opera, gdzie już wcześniej była Verdiowską Lady Makbet.

Niemiecka śpiewaczka jest gwiazdą wielu scen. O swoich wyborach artystycznych mówi: – Lubię wyraziste postaci, z moim rodzajem głosu trudno byłoby mi stworzyć wiarygodną postać bezbronnej Mimi.

Wybiera za to Salome, Marię z „Wozzecka", Emilię Marty w „Sprawie Makropulos" Janačka, była wstrząsającą Medeą w operze Cherubiniego wystawionej przez Krzysztofa Warlikowskiego w Brukseli oraz Paryżu. Nadja Michael wystąpi w Warszawie na koncercie ?26 listopada.

Beth Gibbons podejmie nie lata wyzwanie. Wokalistka triphopowej formacji Portishead zaśpiewa 29 listopada partię solową w „III symfonii" Henryka Mikołaja Góreckiego. W koncercie poświęconym trzem polskim kompozytorom Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi Krzysztof Penderecki. Zadyryguje także własną „Polymorphią" oraz „Muzyką żałobną" Witolda Lutosławskiego.

Dialog z twórczością Pendereckiego podejmie z kolei w „48 Responses to Polymorhia" Jonny Greenwood, kompozytor i gitarzysta Radiohead. Wieczór zwieńczy światowe prawykonanie utworu Bryce'a Dessnera inspirowanego muzyką Witolda Lutosławskiego, a skomponowanego na zamówienie Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

Reklama
Reklama

Bez programowych niespodzianek zapowiada się wizyta (4 marca 2015) orkiestry Filarmonica della Scala. Utworzył ją w 1982 roku Riccardo Muti, by muzycy La Scali mogli prezentować się też w repertuarze filharmonicznym. Teraz przyjadą z dyrygentem Myung-Whun Chungiem, szefem Filharmonii w Seulu. Jest on dobrze znany w Europie, od kilku sezonów współpracuje na przykład ze Staatskapelle Dresden. Mediolańska orkiestra zaprezentuje się w klasycznych standardach: uwerturze do „Włoszki w Algierze" Rossiniego, symfonii „Włoskiej" Mendelssohna-Bartholdy'ego i w suicie z baletu „Romeo i Julia" Prokofiewa.

Ciekawie zapowiadają się koncerty kameralne. Fortepianowe Duo Granat szykuje na 17 października wybór granych na cztery ręce tańców narodowych, których twórcami są zapomniani polscy kompozytorzy, m.in. Ignacy Friedman, Maurycy Moszkowski i Juliusz Zarębski. Rozwija się cykl „Preludium premierowe". Przed „Kupcem weneckim" 23 października posłuchamy fortepianowych „Inwencji" Andrzeja Czajkowskiego, a także jego sonaty na klarnet i fortepian oraz „Siedmiu sonetów Shakespeare'a". Kolejne preludia szykowane są przed premierami oper Donizettiego ?(19 lutego 2015 r.) Adèsa ?(8 maja 2015 r.) i Rossiniego ?(20 czerwca 2015 r.).

plakat
Andrzej Pągowski: Trzeba być wielkim miłośnikiem filmu, żeby strzelić sobie tatuaż z plakatem do „Misia”
Patronat Rzeczpospolitej
Warszawa Singera – święto kultury żydowskiej już za chwilę
Kultura
Kultura przełamuje stereotypy i buduje trwałe relacje
Kultura
Festiwal Warszawa Singera, czyli dlaczego Hollywood nie jest dzielnicą stolicy
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama