Sezon wielkich osobowości w europejskich galeriach. Na początek Abramović

Jesień w europejskich galeriach przyniesie mnóstwo nowych wydarzeń. Otwiera je wielka wystawa Mariny Abramović w Londynie.

Publikacja: 13.09.2023 03:00

„Chrystus z Port Lligat” w Teatrze-Muzeum Dalego

„Chrystus z Port Lligat” w Teatrze-Muzeum Dalego

Foto: Materiały prasowe/Fundacja Gala-Salvador Dali w Figueres

Na przegląd 50 lat twórczej aktywności światowej sławy performerki czekaliśmy trzy lata; odraczano go kilkakrotnie z powodu pandemii. Wystawa w Royal Academy of Arts rusza 23 września. Marina Abramović twierdzi, że te trzy lata dały jej mnóstwo czasu na refleksję i w zasadzie na zmianę wszystkiego.

Będą jej najważniejsze, prowokujące prace: filmy wideo, instalacje, fotografie, obiekty, a także rekonstrukcje na żywo jej performance’ów z udziałem młodych wykonawców. Choć wydaje się to nieprawdopodobne, jest to pierwsza od 255 lat indywidualna ekspozycja kobiety artystki w Royal Academy of Arts (czynna do 10 grudnia).

Czytaj więcej

Nowe wystawy na Zamku Królewskim w Warszawie

Londyńskim hitem z pewnością będzie także pierwsza duża retrospektywa XVII-wiecznego mistrza portretu Fransa Halsa w National Gallery (od 30 września do 21 stycznia). Był rozchwytywanym malarzem holenderskiego złotego wieku, stworzył nowy styl portretów. Nietypowych w jego czasach, bo niezwykle żywych, naturalnych, dynamicznie spontanicznych, niejednokrotnie przedstawiających radosne i śmiejące się postaci.

Wirtuozyjne posługiwanie się przez Halsa pędzlem porównywane jest z Rembrandtem i Velazquezem. W Londynie pokazanych zostanie około 50 najlepszych jego dzieł przywiezionych z kolekcji europejskich i amerykańskich.

Kunsthistorisches Museum w Wiedniu otwiera 26 września dużą wystawę „Rafael. Złoto & Jedwab” (czynną do 14 stycznia), poświęconą rozwojowi renesansowej sztuki gobelinowej w XVI w., która zaczyna się od projektów Rafaela, bardzo rzadko pokazywanych ze względów konserwatorskich.

Vincent van Gogh eksperymentował do końca

Kto latem nie miał okazji obejrzeć w Muzeum van Gogha w Amsterdamie wystawy „Van Gogh w Auvers. Ostatnie miesiące”, może teraz to nadrobić w Paryżu. Musée d’Orsay, które jest jej współorganizatorem, będzie pokazywać ją od 4 października.

Czytaj więcej

Wystawa „SAINER. KOL∞R” w Gdańsku. Od murali do muzeum

To pierwsza wystawa poświęcona wyłącznie pracom artysty powstałym w ostatnich dwóch miesiącach życia. W tym tragicznym okresie, zakończonym samobójczym strzałem 29 lipca 1890 r., van Gogh pracował tak intensywnie, w wielkim napięciu psychicznym w podparyskim Auvers-sur-Oise, że stworzył ponad 70 obrazów i 30 rysunków, do końca poszukiwał i eksperymentował. Wiele z nich to arcydzieła, jak „Doktor Paul Gachet” czy niezwykle ekspresyjne „Korzenie drzew”.

W Amsterdamie warto będzie z kolei zobaczyć wystawę „Van Gogh nad Sekwaną” (od 13 października do 14 stycznia), zamykającą obchody 50-lecia Muzeum van Gogha. Ta ekspozycja pozwoli na porównanie inspiracji podparyskimi krajobrazami nad Sekwaną w Asnières w sztuce Vincenta van Gogha, Georges’a Seurata, Paula Signaca, Emile’a Bernarda i Charles’a Angranda. Van Gogh pisał, że w Asnières dostrzegł więcej koloru niż gdzie indziej wcześniej.

Ikoniczne dzieła

Galeria Fondation Louis Vuitton, której futurystyczną architekturę zaprojektował Frank Gehry, szykuje jedno z najważniejszych wydarzeń Paryża – retrospektywę Marka Rothki (1903–1970), amerykańskiego ekspresjonisty abstrakcyjnego. Od 18 października można będzie oglądać 115 dzieł z kolekcji rodziny, a także m.in. National Gallery of Art w Waszyngtonie i Tate Gallery w Londynie.

Poznamy rozwój artystycznej drogi Rothki, od wczesnych dzieł figuratywnych i miejskich pejzaży Nowego Jorku przez surrealizm aż po najsłynniejsze wielkoformatowe dzieła abstrakcyjne zarówno z energetycznymi płaszczyznami koloru, jak i medytacyjnie mroczne.

W Paryżu tłumów spodziewać się można też na wystawach Modiglianiego i Chagalla. Pokaz „Amedeo Modigliani. Malarz i jego marszand” w Musée de l’Orangerie (od 20 września do 15 stycznia) opowie o relacji między artystą a 20-letnim właścicielem galerii i kolekcjonerem Paulem Guillaume’em oraz roli tego marszanda w upowszechnianiu twórczości Modiglianiego na rynku sztuki we Francji i w USA. Przez ręce Guillaume’a przeszło ponad sto płócien, pięćdziesiąt rysunków i kilkanaście rzeźb artysty. Wystawa przypomni wiele z tych dziś ikonicznych dzieł.

Ekspozycja Marca Chagalla w Centrum Pompidou (od 4 października do 26 lutego) zaprezentuje ponad sto prac artysty (głównie rysunki, a także ceramikę i rzeźby) z lat 1945–1970. Można będzie zobaczyć rysunki kostiumów i kurtyn scenicznych do baletu Strawińskiego „Ognisty ptak” dla American Ballet Theatre w Nowym Jorku w 1945 r. A także szkice i modele dekoracji dla Opery Paryskiej z 1962 r.

Centrum Pompidou włącza się też do obchodów 50. rocznicy śmierci Picassa, organizując wystawę „Picasso. Rysunek à l’infini” (od 18 października do 15 stycznia), prezentującą największą kolekcję rysunków artysty, które towarzyszyły mu przez całe życie. Tysiąc prac (obecnie w zbiorach Muzeum Picassa w Paryżu) jest komentarzem do wszystkich okresów twórczości Picassa.

Dali i krzyż

Genialny surrealista Salvador Dali, choć jak Picasso prezentowany jest we wszystkich galeriach świata, w tym sezonie szczególnie zachęca do odwiedzin Teatru-Muzeum Dalego w rodzimym Figueres w Hiszpanii. Oprócz legendarnej stałej ekspozycji będzie można tam podziwiać sprowadzone z Glasgow jedno z jego najwspanialszych arcydzieł „Chrystus z Port Lligat” (od 1 listopada do 30 kwietnia).

Salvador Dali namalował ten obraz w 1951 r. w swojej hiszpańskiej pracowni w zatoce Port Lligat. Jak pisał, zainspirował go „kosmiczny sen” o jedności wszechświata i rysunek „Chrystus na krzyżu”, przypisywany XVI-wiecznemu hiszpańskiemu mistykowi św. Janowi od Krzyża.

Na przegląd 50 lat twórczej aktywności światowej sławy performerki czekaliśmy trzy lata; odraczano go kilkakrotnie z powodu pandemii. Wystawa w Royal Academy of Arts rusza 23 września. Marina Abramović twierdzi, że te trzy lata dały jej mnóstwo czasu na refleksję i w zasadzie na zmianę wszystkiego.

Będą jej najważniejsze, prowokujące prace: filmy wideo, instalacje, fotografie, obiekty, a także rekonstrukcje na żywo jej performance’ów z udziałem młodych wykonawców. Choć wydaje się to nieprawdopodobne, jest to pierwsza od 255 lat indywidualna ekspozycja kobiety artystki w Royal Academy of Arts (czynna do 10 grudnia).

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Kultura
Kidult – moda czy lęk przed życiem
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Kultura
Marianna Otmianowska nową dyrektor Łazienek Królewskich
Kultura
Inauguracja Muzeum Historii Polski
Kultura
„Obraz Złotego Wieku”: Świetność Jagiellonów na wystawie na Wawelu
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Kultura
Lustro mistrza Janusza Stannego
Kultura
Europejskie Dni Dziedzictwa: żywe tradycje i zabytki