Sławne filmy z muzyką mistrza nastrojowych melodii

Publikacja: 23.10.2008 05:03

„Parasolki z Cherbourga”

„Parasolki z Cherbourga”

Foto: EAST NEWS

[srodtytul]„Parasolki z Cherbourga”[/srodtytul]

[b]Francja 1964, reż. Jacques Demy trzy nominacje do Oscara za: muzykę oryginalną i adaptowaną oraz piosenkę „I Will Wait for You”[/b]

Muzyka i piękny splot barw otaczają melodramatyczną fabułę prawie baśniową atmosferą, mimo że wszystko jest w nim realne. Film jest całkowicie śpiewany. Każda kwestia jest recytatywem, każdy dialog duetem. Rytm muzyczny określa rytm ujęć kamery, muzyka jest siłą nadrzędną. 17-letnia dziewczyna (Catherine Deneuve) kocha 20-letniego chłopca. Nie widzą poza sobą świata, ale on musi iść do wojska. Na dwa lata jedzie do Algierii.

[srodtytul]„Panienki z Rochefort”[/srodtytul]

[b]Francja 1967, reż. Jacques Demy nominacja do Oscara za muzykę[/b]

Film w stylu amerykańskich musicali z udziałem tańcząco-śpiewającej gwiazdy z Hollywood Gene’a Kelly’ego. Dialogi łączą piosenki wyrażające uczucia bohaterów oraz opowiadające o ich przeżyciach i marzeniach. Dwie piękne i uzdolnione muzycznie siostry (Catherine Deneuve, Franćoise Dorleac) czekają na swych książąt z bajki. Pewnego lata do ich miasteczka przyjeżdża młody żołnierz i słynny kompozytor...

[srodtytul]„Afera Thomasa Crowna”[/srodtytul]

[b]USA 1968, reż. Norman Jewison Oscar za piosenkę „The Windmills of Your Mind”, nominacja za muzykę [/b]

W precyzyjnie zorganizowanym napadzie na bank zrabowano 2,5 mln dolarów. Bezradna policja zaprasza do współpracy „specjalistkę od spraw beznadziejnych” (Faye Dunaway), pracującą za 10 proc. odzyskanej sumy. Uważając, że każde przestępstwo ma specyficzne cechy człowieka, który je zaplanował, skupia swą uwagę na najmniej podejrzanym milionerze (Steve Mc Queen). Krąży wokół niego, osacza go, wywiera psychiczną presję, nie zapominając przy tym o swej kobiecości.

[srodtytul]„Lato roku 1942”[/srodtytul]

[b]USA 1971, reż. Robert Mulligan Oscar za muzykę[/b]

Urzekająca szczerością i ciepłem opowieść o dojrzewaniu, osadzona w realiach początku lat 40. XX w. Trzej 15-letni przyjaciele: Hermie, Oscy i Benjie, przeżywają pierwsze fascynacje płcią odmienną i pierwsze doświadczenia miłosne. Z wypiekami na twarzy czytają zakazane książki, które pozwalają im choć w części zgłębić tajemnice świata dorosłych. Podczas gdy koledzy Hermiego uganiają się za rówieśnicami, on jest zafascynowany starszą od siebie Dorothy, której mąż wyjechał na front.

[srodtytul]„Yentl”[/srodtytul]

[b]USA 1983, reż. Barbra Streisand Oscar za muzykę, nominacje za piosenki: „Papa, Can You Hear Me?” i „The Way He Makes Me Feet” [/b]

Debiut reżyserski sławnej piosenkarki na podstawie prozy laureata Nagrody Nobla Isaaca Bashevisa Singera.

Europa Wschodnia, początek XX w. Młoda żydowska dziewczyna buntuje się przeciwko ortodoksyjnej tradycji wyznaczającej miejsce kobiety w domu i rezerwującej naukę tylko dla mężczyzn. Po śmierci ojca, który zawsze sprzyjał skrycie pragnieniom córki, postanawia w chłopięcym przebraniu zostać studentem jesziwy.

[srodtytul]„Parasolki z Cherbourga”[/srodtytul]

[b]Francja 1964, reż. Jacques Demy trzy nominacje do Oscara za: muzykę oryginalną i adaptowaną oraz piosenkę „I Will Wait for You”[/b]

Pozostało 94% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla