Słodycz miejskiej Madonny

Kapliczki warszawskie, Galeria Fundacji Atelier, ul. Foksal 11 (stróżówka), wystawa czynna do 30 września

Publikacja: 13.08.2009 14:48

Słodycz miejskiej Madonny

Foto: Życie Warszawy

Malutkie pomieszczenie w XIX-wiecznej czynszówce kiedyś było królestwem ciecia. Fundacja Atelier, od kilku lat zajmująca piętro starego budynku przy Foksal, niedawno przystosowała obskurną kanciapę do funkcji wystawowych. Powstała kieszonkowa galeria o specyficznej, „vintage’owej” aurze: łuszczące się ściany, zniszczony dywanik na podłodze, kilka nagich żarówek. Miejsce, które wymaga sztuki szczególnego rodzaju – skromnej w rozmiarach i niepretendującej do salonów.

Tak właśnie jest w przypadku cyklu „Kapliczki warszawskie” Anny Beaty Bohdziewicz. Znana fotografka od wielu lat tropi na podwórkach i w bramach starych stołecznych kamienic minisanktuaria stworzone przez dawnych mieszkańców z potrzeby serca. Samorodny, oddolny przejaw kultu maryjnego.

Niewiele kapliczek przetrwało do dziś. A te, które się uratowały, z trudem można znaleźć. Ukryte w zakamarkach starych domów, schowane pod graffiti, połamane, powykruszane, zdekompletowane. Nieliczne zachowane figurki z czasem nabrały patyny, przeobraziły się w swoiste zabytki. Wielokrotnie przemalowywane, coraz mniej przypominają oryginały.

Bohdziewicz utrwaliła kilkadziesiąt ulicznych figurek. Zestaw wybrany do Atelier oprawiła w tandetne, skupowane na bazarach ramki. Każda inna, ale wszystkie idealnie pasują do tematu oraz do naiwno-jarmarcznej stylistyki statuetek.

Większość kadrów to same główki Matki Boskiej. W zbliżeniach widać wysiłek domorosłych artystów starających się upiększyć twarzyczki statuetek, nadać im wyraz pełen słodyczy bądź smutku. Dało to niekiedy wzruszające efekty. Są Madonny o błękitnych, lalkowatych oczach okolonych czarnymi rzęsami. Jakby miały makijaż. Ktoś wyposażył jedną z rzeźb w dramatyczne czarne oczy. Wbite w przechodniów, hipnotyzujące. Zupełnie inny wyraz ma Przenajświętsza Panienka ze spojrzeniem wzniesionym ku niebu. Zda się, w ekstazie.

Rozczulające są także sposoby upiększania kapliczek. Kwiaty, zdjęcia (głównie papieża) to norma. Natomiast jedyna w swoim rodzaju jest aureola z… szyjek od butelek. Chyba po wodzie...

Monika Małkowska

Malutkie pomieszczenie w XIX-wiecznej czynszówce kiedyś było królestwem ciecia. Fundacja Atelier, od kilku lat zajmująca piętro starego budynku przy Foksal, niedawno przystosowała obskurną kanciapę do funkcji wystawowych. Powstała kieszonkowa galeria o specyficznej, „vintage’owej” aurze: łuszczące się ściany, zniszczony dywanik na podłodze, kilka nagich żarówek. Miejsce, które wymaga sztuki szczególnego rodzaju – skromnej w rozmiarach i niepretendującej do salonów.

Tak właśnie jest w przypadku cyklu „Kapliczki warszawskie” Anny Beaty Bohdziewicz. Znana fotografka od wielu lat tropi na podwórkach i w bramach starych stołecznych kamienic minisanktuaria stworzone przez dawnych mieszkańców z potrzeby serca. Samorodny, oddolny przejaw kultu maryjnego.

Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji