Reklama

Rosyjska dusza

Skoro mamy wrzesień, pora na wizytę w Warszawie petersburskiego zespołu Borisa Ejfmana. Ten rosyjski choreograf najchętniej odwiedza nasz kraj u schyłku lata.

Publikacja: 10.09.2009 19:58

Boris Ejfman przeniósł bohaterów Puszkina do naszych czasów

Boris Ejfman przeniósł bohaterów Puszkina do naszych czasów

Foto: Materiały Promocyjne

Ejfmanem zachwyca się cały świat, ale on szczególnie ceni sobie polską publiczność. Świadczy o tym choćby fakt, że europejskie premiery jego kolejnych spektakli odbywają się właśnie w naszej stolicy. Prawo oglądania ich prapremier zarezerwował zaś sobie Nowy Jork.

I tym razem Boris Ejfman przyjeżdża z nowym przedstawieniem. Będzie to „Oniegin“, inspirowany słynnym poematem Aleksandra Puszkina.

Ejfman chętnie sięga do tematów z wielkiej literatury. Wcześniej zrealizował przecież „Braci Karamazow“ czy „Don Juana“. Nigdy jednak na scenie nie streszcza swoich lektur. Są one kanwą do stworzenia własnych, niekiedy bardzo indywidualnych, opowieści.

Dlaczego tym razem wybrał „Eugeniusza Oniegina“? – Utwór ten nazywa się często encyklopedią rosyjskiej duszy – wyjaśnia Boris Ejfman. – Puszkin stworzył wierny archetyp rosyjskiego charakteru swoich czasów, przedstawił poetycki portret rosyjskiej duszy – tajemniczej, niewypowiedzianej, nadzwyczaj wrażliwej. A ja we wszystkich moich baletach staram się rozwiązać jej zagadkę.

W autorskim spektaklu choreograf przeniósł jednak bohaterów Puszkina do naszych czasów. –Ten eksperyment – mówi – był mi potrzebny, aby znaleźć odpowiedź na pytanie, jaka jest rosyjska dusza dzisiaj? Jak w naszych czasach pokierowaliby swoimi losami bohaterowie opowieści? Co w encyklopedii rosyjskiego życia było piętnem czasów, a co pozostało znakiem losu wielu kolejnych pokoleń moich współobywateli?

Reklama
Reklama

Podczas czterech kolejnych wieczorów z baletowym „Onieginem“ dowiemy się więc, jakie odpowiedzi na te pytania znalazł Boris Ejfman.

Spektakl zapowiada się intrygująco i oryginalnie. Warto bowiem dodać, że w warstwie muzycznej choreograf wykorzystał wiele utworów Piotra Czajkowskiego oraz tylko kilka fragmentów z jego opery „Eugeniusz Oniegin“.

[i] „Oniegin“ Sanktpetersburski Teatr Baletu, Opera Narodowa, Warszawa, pl. Teatralny 1, bilety: 20 – 130 zł, rezerwacje: 022 846 50 19, środa (16.09) – sobota (19.09), godz. 19[/i]

Ejfmanem zachwyca się cały świat, ale on szczególnie ceni sobie polską publiczność. Świadczy o tym choćby fakt, że europejskie premiery jego kolejnych spektakli odbywają się właśnie w naszej stolicy. Prawo oglądania ich prapremier zarezerwował zaś sobie Nowy Jork.

I tym razem Boris Ejfman przyjeżdża z nowym przedstawieniem. Będzie to „Oniegin“, inspirowany słynnym poematem Aleksandra Puszkina.

Reklama
plakat
Andrzej Pągowski: Trzeba być wielkim miłośnikiem filmu, żeby strzelić sobie tatuaż z plakatem do „Misia”
Patronat Rzeczpospolitej
Warszawa Singera – święto kultury żydowskiej już za chwilę
Kultura
Kultura przełamuje stereotypy i buduje trwałe relacje
Kultura
Festiwal Warszawa Singera, czyli dlaczego Hollywood nie jest dzielnicą stolicy
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Reklama
Reklama