Komputerowa symfonia na żywo

Muzyka z gier komputerowych opuściła wirtualne getto. Światowa trasa koncertowa „Video Games Live” dotarła do Polski.

Publikacja: 15.11.2009 00:04

Komputerowa symfonia na żywo

Foto: videogameslive.com

To multimedialne show od kilku lat podróżuje po świecie. W każdym kraju wygląda inaczej, bo tworzą je lokalni muzycy. W środę pierwszy polski koncert w Warszawie, kolejne mają wkrótce odbyć się w Zabrzu i Łodzi. Muzykę ze słynnych gier wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i chór akademicki. Dyrygował będzie Amerykanin Jack Wall, kompozytor i pomysłodawca widowiska.

Kilkanaście dni temu Wall i jego współpracownicy dali koncert w jednej z najbardziej prestiżowych nowojorskich sal Beacon Theatre. Wszystkie miejsca zostały wyprzedane. W teatrze zjawili się wielbiciele gier komputerowych, wielu z nich w strojach swych ulubionych bohaterów. Przyszli przede wszystkim rodzice z dziećmi i mężczyźni między 20. a 30. rokiem życia. Recenzent „New York Timesa” ze zdziwieniem odnotował jednak, że potężną grupę stanowili panowie po czterdziestce, mimo iż tego dnia ważny mecz baseballa grała nowojorska drużyna Yankees.

Śpiewali członkowie uniwersyteckiego Temple University Concert Choir, grali gitarzyści i flecistka przebrana za elfa. W repertuarze przedstawienia znalazły się utwory z otoczonych kultem gier, m.in.: „Chrono Trigger”, „Zelda”, „Diablo”, „Call of Duty”, „Super Mario Bros”, „Tetris” czy „Warcraft”. Każdemu utworowi towarzyszyły projekcje prezentowane na trzech wielkich ekranach. Muzyka była zsynchronizowana z obrazem, a także efektami specjalnymi, pracującą nieustannie baterią świateł i grupą tancerzy. Podobnie będzie na warszawskim Torwarze.

Multimedialny show łączy dynamikę koncertu rockowego z rozmachem i elegancją występów orkiestr symfonicznych. Do tego dochodzą emocje wywołane przez zaawansowane graficznie wizualizacje i interaktywny aspekt zabawy widowisko spontanicznie współtworzy grupa graczy online.

W tym roku w różnych krajach odbyło się około 60 koncertów „Video Games Live”. To kolejny dowód, że coraz więcej łączy rynek gier komputerowych i muzyki; powstaje nowy segment show-biznesu. Niedawno ukazała się poświęcona The Beatles wersja gry „Rock Band”, dzięki której można wcielić się w czwórkę z Liverpoolu i spróbować sił wykonując katalog ich utworów. Ale są także inne gry wykorzystujące repertuar rockowych zespołów, takich jak: Bon Jovi, Nirvana, The Beatles, Aerosmith czy AC/DC. Obok „Rock Band” globalną popularnością cieszy się „Guitar Hero”. Teraz powstaje jej wersja dla wielbicieli popu i rapu – „DJ Hero”.

Dostępne są także gry sprawdzające umiejętności wokalne „SingStar” oraz „Lips” czy związana z historią muzyki „Brutal Legend”.

Obecnością w świecie gier zainteresowani są dziś niemal wszyscy gwiazdorzy – od legend rocka do popularnych raperów, jak 50 Cent. Producent Timbaland, który dostarczał przeboje dla Justina Timberlake’a, Nelly Furtado i Madonny, ostatnio pomógł zbudować program do tworzenia muzyki – Beaterator. Jego współpracownikami byli twórcy gier komputerowych.

Widowisko „Video Games Live” jest podsumowaniem błyskawicznego rozwoju gier komputerowych – od prostych animacji i towarzyszących im prymitywnych melodyjek, do skomplikowanych i detalicznie zaprojektowanych światów, w których teraz gracze przeżywają doznania silniejsze niż w rzeczywistości. Także za sprawą nietuzinkowej muzyki.

– Dotąd nie interesowałam się grami. Jakość towarzyszących im kompozycji była dla mnie pozytywnym zaskoczeniem – mówi „Rz” Ewa Mackiewicz, która podczas koncertu w Warszawie poprowadzi chór Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. – To ambitne utwory, dla chórzystów stanowią duże wyzwanie. Muzyka z gier komputerowych przypomina filmową – jest ilustracyjna, impresyjna, plastyczna. Niektóre kompozycję mają niezwykłą dynamikę, oddają atmosferę walki, wojenne napięcie. Inne tworzą nastrój baśniowości, bliżej im do ścieżek dźwiękowych z filmów Walta Disneya.

Pomysłodawcami show są dwaj kompozytorzy – Jack Wall i Tommy Tallarico. Tallarico tworzył muzykę do 250 gier, Wall – do ponad 30. Przygotowywanie pierwszego koncertu „Video Games Live” zajęło im trzy lata. Trudności sprawiała przede wszystkim technologia. Premiera odbyła się w 2005 r. w sali Hollywood Bowl. Dla 11 tys. widzów grała orkiestra filharmonii z Los Angeles. Na pierwszy koncert, i wszystkie edycje, złożyły się utwory z ponad 30 gier, zaprezentowane w kilku aktach.

W zeszłym roku ukazała się płyta „Video Games Live, vol. 1” z nagraniem koncertu w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Słowacji.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali