Mistrzowie festiwalu Camerimage

Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage składa hołd autorom zdjęć, którzy często pozostają w cieniu aktorów, reżyserów i scenarzystów.

Publikacja: 01.11.2013 20:03

Mieczysław Jahoda

Mieczysław Jahoda

Foto: Camerimage

"Mistrzowie, którzy odeszli" to cykliczna sekcja, która pojawiła się na festiwalowej mapie w zeszłym roku. Jej zadaniem jest z jednej strony podkreślanie warsztatu wspaniałych autorów zdjęć filmowych, których nie ma już z nami, z drugiej natomiast wywołanie dyskusji nad możliwościami kina ukazywanymi za pomocą obrazów, które przez lata wyznaczały najwyższe standardy jakości.

www.camerimage.pl

W chwili rewolucyjnej cyfrowej transformacji, mentalnej i technologicznej, ważne jest, aby nie zapominać o pisanej złotymi zgłoskami historii kina, bez której tejże rewolucji by nie było. Festiwal Camerimage zaprasza do oglądania dzieł mistrzów, którzy odeszli. W tym roku jednym z bohaterów będzie Mieczysław Jahoda.

Każdy, kto zna historię kina, zbudzony w nocy pytaniem, kim był Mieczysław Jahoda, odpowie: autorem zdjęć do pierwszego polskiego filmu w Eastmancolorze i systemie Cinemascope - Krzyżacy Aleksandra Forda (1960). Bezprecedensowa superprodukcja imponowała rozległością palety barwnej (na rok przed jej realizacją Jahoda wypróbował negatyw Kodaka w krótkometrażowym Stadionie Stanisława Jędryki) i przemyślaną koncepcją kolorystyczną.

Zasługi Jahody nie kończą się na zainicjowaniu Eastmancoloru i szerokiego ekranu w kinie polskim. Był on wybitnym operatorem i wspaniałym, obdarzonym poczuciem humoru człowiekiem, a jako profesor łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, która była jego miłością i jego żywiołem, wykształcił zastępy mistrzów kamery.

Mieczysław Jahoda Urodził się 12 lutego 1924 r. w Krakowie, gdzie wkrótce po drugiej wojnie światowej został słuchaczem Kursu Przeszkolenia Filmowego i Warsztatu Filmowego Młodych - forpoczty Szkoły łódzkiej, którą ukończył w 1953 roku. Na studiach krakowskich asystował przy realizacji filmów dokumentalnych, zaś podczas łódzkich i po ich zakończeniu pokonywał wstępne szczeble kariery autora zdjęć do filmów fabularnych na planie Gromady Jerzego Kawalerowicza i Kazimierza Sumerskiego (1951, asystent operatora) czy dyptyku Kawalerowicza Celuloza - Pod gwiazdą frygijską (1953-1954, II operator). Jednocześnie, już jako samodzielny autor zdjęć, współpracował z Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi, m.in. przy krótkich filmach Wojciecha Jerzego Hasa.

W fabularnym pełnym metrażu Mieczysław Jahoda zadebiutował poetyckimi zdjęciami do Zimowego zmierzchu Stanisława Lenartowicza (1956). Pokazał się w tym filmie jako zwolennik kreacyjnego podejścia do obrazu filmowego. Było mu ono najbliższe, co poświadczyły filmy Hasa: Pętla (1957), Pożegnania (1958), Rękopis znaleziony w Saragossie (1964) - po mistrzowsku operujące nastrojem zbudowanym środkami wizualnymi kina czarno-białego. To samo można powiedzieć o barwnym opus magnum Jahody, jakim stał się film Tadeusza Konwickiego Jak daleko stąd, jak blisko (1971).

Jahoda osiągał bardzo dobre rezultaty także wówczas, gdy film wymagał mniej wyszukanego, realistycznego stylu obrazowania - np. w Ogniomistrzu Kaleniu Ewy i Czesława Petelskich (1961), Spotkaniu w Bajce Jana Rybkowskiego (1962), Szyfrach Hasa (1966), komedii Tadeusza Chmielewskiego Nie lubię poniedziałku (1971), popularnym serialu telewizyjnym Czterdziestolatek (1974-1977) czy w jednym z ostatnich filmów, do których robił zdjęcia: Umarłem, aby żyć Stanisława Jędryki (TV, 1984).

Mieczysław Jahoda zmarł 15 maja 2009 r. w Warszawie. Spoczął w rodzinnym Krakowie.

Retrospektywa filmów Mieczysława Jahody -> zobacz program.

Wszystkie seanse retrospektywy zostaną wyswietlone w bydgoskim Multikinie (ul. Marszałka Focha 48). Rezerwacja biletów jest również możliwa on-line, koszt biletu wynosi 8 PLN (8.50 jeśli zakup dokonany przez stronę). Te same ceny dotyczą wszystkich festiwalowych pokazów w Multikinie. Nie tyczy się to posiadaczy Kart Wstępu.

Wirtualna wystawa poświęcona twórczości Mieczysława Jahody

Mieczyslaw Jahoda.

Operator/pionier/artysta

Mieczysława Jahodę uznawano za operatora wymagającego i trudnego we współpracy. Jeden z reżyserów nazwał go kiedyś nawet demonem. Jednocześnie już od momentu debiutu jego wrażliwość i umiejętność kreacji obrazu filmowego usytuowała go wśród najbardziej utalentowanych operatorów filmowych. I choć w pamięci wielu tysięcy widzów zapisał się jako wybitny autor zdjęć, o nim samym i o metodach jego pracy wiadomo niedużo.

Wystawa "Mieczysław Jahoda. Operator/pionier/artysta", przedstawia więc jego dorobek z kilku perspektyw: od najbardziej emblematycznych kadrów z jego filmów, poprzez zdjęcia z planów filmowych, po wspomnienia jego współpracowników i archiwalne wypowiedzi jego samego.


Wystawa składa się z materiałów ikonograficznych Filmoteki Narodowej prezentowanych w cyfrowych kolekcjach na stronach: Fototeka

www.fototeka.fn.org.pl

oraz Gapla: galeria plakatu filmowego

www.galpla.fn.org.pl

.

wirtualną wystawę poświęconą twórczości Mieczysława Jahody, którą będzie można oglądać w ramach telewizji festiwalowej.

Mieczyslaw Jahoda.

Operator/pionier/artysta

Mieczysława Jahodę uznawano za operatora wymagającego i trudnego we współpracy. Jeden z reżyserów nazwał go kiedyś nawet demonem. Jednocześnie już od momentu debiutu jego wrażliwość i umiejętność kreacji obrazu filmowego usytuowała go wśród najbardziej utalentowanych operatorów filmowych. I choć w pamięci wielu tysięcy widzów zapisał się jako wybitny autor zdjęć, o nim samym i o metodach jego pracy wiadomo niedużo. Wystawa "Mieczysław Jahoda. Operator/pionier/artysta", przedstawia więc jego dorobek z kilku perspektyw: od najbardziej emblematycznych kadrów z jego filmów, poprzez zdjęcia z planów filmowych, po wspomnienia jego współpracowników i archiwalne wypowiedzi jego samego.

"Mistrzowie, którzy odeszli" to cykliczna sekcja, która pojawiła się na festiwalowej mapie w zeszłym roku. Jej zadaniem jest z jednej strony podkreślanie warsztatu wspaniałych autorów zdjęć filmowych, których nie ma już z nami, z drugiej natomiast wywołanie dyskusji nad możliwościami kina ukazywanymi za pomocą obrazów, które przez lata wyznaczały najwyższe standardy jakości.

www.camerimage.pl

Pozostało 92% artykułu
Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali