Piątek, 13 grudnia 2013
17:00
Pomiędzy promocją a pomocą. Jak wspierać kulturę w krajach transformacji ustrojowej?
Nikt nie kwestionuje dziś potrzeby rozwijania międzynarodowych kontaktów
Aktualizacja: 13.12.2013 17:50 Publikacja: 11.12.2013 23:31
Foto: materiały prasowe
Piątek, 13 grudnia 2013
17:00
Pomiędzy promocją a pomocą. Jak wspierać kulturę w krajach transformacji ustrojowej?
Nikt nie kwestionuje dziś potrzeby rozwijania międzynarodowych kontaktów
kulturalnych. Pielęgnują je zarówno światowe potęgi jak i małe państwa, przekonane
o wartości własnej kultury i konieczności stałego konfrontowania jej z kulturami
obcymi. Wspieranie kontaktów z krajami przechodzącymi przemiany uchodzi za
szczególnie „słuszne", ale jest też obarczone bardzo wysokim ryzykiem
niepowodzenia. Prawie zawsze dochodzi tu do zderzenia oczekiwań i zamierzeń
jednej strony z możliwościami i potrzebami drugiej.
Czy można promować własną kulturę w jakimś kraju, nie wspierając kultury lokalnej?
Jaką kulturę wspierać w krajach, gdzie wszystko ulega gwałtownym przemianom? Co
może przynieść im międzynarodowa wymiana? Z jakimi problemami politycznymi,
społecznymi czy etycznymi wiąże się zagraniczna promocja kulturalna?
Uczestnicy:
Petra Bischof – dyrektorka art?ngle-Balkans,
dr Emad Abou Ghazi – były minister kultury Egiptu,
Andrew Holland – dyrektor Szwajcarskiej Fundacji dla Kultury Pro Helvetia,
François Matarasso – autor publikacji „ Friendly interest. Reflections on Swiss cultural
exchange in Poland and Central Europe, 1991-2013",
Marek Radziwoń – dyrektor Instytutu Polskiego w Moskwie.
Prowadzenie: Urszula Kropiwiec
Sobota,14 grudnia 2013
14:00
Kultura niezależna i oficjalna w czasie rewolucji: Egipt, Polska
W momencie wybuchu Arabskiej Wiosny często przeprowadzano paralelę pomiędzy
przemianami, jakie nastąpiły w tym rejonie świata a rozpadem systemu
komunistycznego w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989. Czy doświadczenia
sektora kultury w Egipcie i w Polsce są rzeczywiście podobne? Jak wyglądało w obu
tych krajach odchodzenie od zcentralizowanego systemu, czy w przypadku Egiptu
ten proces rzeczywiście ma miejsce i czy niezależne instytucje kulturalne mają na
niego wpływ? Jak radzą sobie (lub nie) duże instytucje państwowe? Cz rewolucja jest
dobra dla kultury?
Uczestnicy z Egiptu:
Abeer Ali – reżyserka teatralna i aktywistka kulturalna,
dr Emad Abou Ghazi – były minister kultury Egiptu,
Hamdy Reda – artysta wizualny, założyciel Artellewa Art Space w Kairze,
Uczestnicy z Polski:
Agata Siwiak – kuratorka projektów teatralnych i interdyscyplinarnych/Poznań,
Aneta Szyłak – dyrektorka artystyczna Instytutu Sztuki Wyspa i Alternativa/Gdańsk
Prowadzenie: Bogna Świątkowska
Sobota,14 grudnia 2013
16:00
Kultura i państwo: Rosja, Polska
Zarówno w Rosji jak i w Polsce kultura jest w dużym stopniu finansowana ze środków
publicznych. „Państwo", rozumiane jako władza centralna bądź lokalna, jest jej
głównym, choć nie jedynym, mecenasem. Jakie są konsekwencje tego mecenatu? W
jakim stopniu determinuje on funkcjonowanie sektora kultury? Czy ma także wpływ
na treści? Jak przebiega codzienne negocjowanie niezależności, kiedy się udaje a
kiedy nie? Gdzie sytuują się w tym systemie prywatne instytucje kulturalne?
Uczestnicy z Rosji:
Nailya Allakhverdieva – Muzeum Sztuki Współczesnej, Program
Sztuka Publiczna / Perm,
Anna Morochnik – Fundacja Sztuki "Biennale Moskiewskie"/Moskwa,
Alexander Vaynstein – Centrum Kultury "Skorokhod" i Centrum
Sztuki Teatralnej "Legkie Ludi"/Sankt Petersburg
Uczestnicy z Polski:
Joanna Leśnierowska – kuratorka programów performatywnych Art Stations Foundation by
Grażyna Kulczyk/Poznań,
Anna Lewanowicz – dyrektorka festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne/Kraków,
Stach Szabłowski – krytyk sztuki, publicysta, kurato
związany z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek /Warszawa.
Prowadzenie: Roman Pawłowski.
KULTURA WOBEC TRANSFORMACJI
Trzy spotkania na temat
międzynarodowej współpracy kulturalnej
13 – 14 grudnia 2013
ul. Andersa 29, Warszawa
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: materiały prasowe
Rok 2025 był czasem poszukiwania ciekawych narracji i bohaterów, przyciągających do muzeów i galerii publiczność...
Tak wielu zmian personalnych w instytucjach kultury nie było od lat. Miały wreszcie zacząć obowiązywać jasne, ko...
Do „Rzeczpospolitej” zgłasza się coraz więcej artystów, uskarżających się na konkurs Krajowego Planu Odbudowy w...
Po raz pierwszy zwyciężczynią najbardziej prestiżowej brytyjskiej nagrody w sztuce współczesnej została artystka...
„Lato, które zmieniło wszystko. Festiwal 1955” to wielowarstwowa wystawa w Muzeum Warszawy, ucząca krytycznego s...
W świecie, w którym coraz częściej liczy się wygoda, szybkość i realne korzyści z codziennych wyborów, programy lojalnościowe zyskują na znaczeniu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas