Efektowne wychodzenie z cienia

Z każdym rokiem wiemy coraz więcej o polskiej muzyce XIX wieku. To szczególna zasługa Festiwalu.

Aktualizacja: 20.08.2017 16:58 Publikacja: 20.08.2017 16:30

Orkiestra XVIII Wieku była pierwszym zagranicznym wykonawcą, który dzięki Festiwalowi włączył do rep

Orkiestra XVIII Wieku była pierwszym zagranicznym wykonawcą, który dzięki Festiwalowi włączył do repertuaru utwory polskich kompozytorów.

Foto: materiały prasowe

Już koncert inauguracyjny tegorocznej edycji przywrócił do muzycznego obiegu ciekawą postać urodzonego w 1791 roku Franciszka Mireckiego. To jeden z niewielu polskich twórców, którzy w pierwszych dekadach XIX wieku zdobyli europejskie uznanie.

Działał głównie we Francji i we Włoszech, ale był też dyrektorem teatru operowego w Lizbonie. Dyrygował i komponował m.in. balety i opery, które ugruntowały jego pozycję. Jak jednak wielu Polaków żyjących wówczas na obczyźnie, tęsknił za ojczyzną i w połowie lat 30. XIX wieku zdecydował się na powrót do rodzinnego Krakowa.

Pozostało 83% artykułu
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla