Według analityków Colliers International, Lublin ma największe nasycenie takich obiektów w Polsce wśród miast regionalnych.
Lublin przez długie lata był pomijany przez deweloperów. Pierwszym większym obiektem handlowym była uruchomiona w 1998 r. Galeria Zana, w której ulokował się E.Leclerc. Galerię odwiedzało ponad 40 tys. klientów dziennie. Potem do Lublina weszły Real, Tesco, Decathlon. Powstały galerie: Olimp, Orkana, Lubelska, Błękitna. Pierwszego pełnowymiarowego centrum handlowo-rozrywkowego lublinianie doczekali się w 2007 roku, kiedy francuska grupa Klepierre w centrum miasta uruchomiła Lublin Plazę o pow. 24 tys. mkw.
Prawdziwy boom na centra rozpoczął się w 2012 r., a w ub.r. otworzono tu największe centrum handlowe w regionie – Atrium Felicity o powierzchni 75 tys. mkw. najmu, w którym znalazło miejsce 120 sklepów. Do 13,8 tys. mkw.zwiększył się Park Handlowy Tatary. O kolejną, piątą już część rozbudowała się Galeria Olimp, która wyrosła na drugie centrum handlowe w Lublinie (66 tys. mkw. najmu).
Pod koniec 2014 r. działalność rozpoczęło centrum wyprzedażowe Outlet Center o pow. 12,1 tys. mkw. W marcu tego roku dołączyły Tarasy Zamkowe, zlokalizowane przy zabytkowym kompleksie Starego Miasta. Inwestycja grupy Immofinanz to 38 tys. mkw. powierzchni i 120 sklepów.
To dwunasta galeria handlowa, ale nie ostatnia. Na 12 hektarach przy Alejkach Kraśnickich ruszyła budowa parku handlowego spółki Inter-Bud Lublin. Powstaną tam: salon Decathlon, sklep Agata Meble, market budowlany Bricoman i budynek handlowy o pow. 13 tys. mkw. na potrzeby kilkunastu najemców.