Książki o papieżu i Matce Teresie to bestsellery

Zainteresowanie lekturą katolicką wróciło do poziomu z czasu, gdy odszedł Jan Paweł II

Publikacja: 18.01.2010 20:35

Książki o papieżu i Matce Teresie to bestsellery

Foto: ROL

– Przychody na rynku książki katolickiej powróciły do poziomu z rekordowego 2005 r. To wielki sukces wydawnictw katolickich – uważa Kuba Frołow, redaktor naczelny "Biblioteki Analiz", która zajmuje się badaniem rynku księgarskiego. Wraz z Jerzym Wolakiem przygotował właśnie "Raport o książce katolickiej. Edycja 2009".

Nie spełniły się czarne scenariusze obserwatorów rynku, którzy przewidywali, że załamie się on po boomie wywołanym śmiercią Jana Pawła II. Spaść miało zainteresowanie książkami papieża i o papieżu oraz generalnie książką katolicką. Istotnie, w latach 2006 i 2007 wyniki sprzedaży były gorsze niż w 2005 r. Ale w 2008 r. (dane z tego roku podsumowuje raport) tendencja się odwróciła. Przychody ze sprzedaży książek wydawców katolickich wyniosły 175 mln zł. Dokładnie tyle, ile w 2005 r.

– Wydawcy katoliccy dobrze wykorzystali sytuację, którą w 2005 r. stworzyła śmierć Jana Pawła II – mówi Frołow. – Żałoba po śmierci papieża otworzyła im drzwi dużych hurtowni. Dystrybutorzy, którzy wcześniej niechętnie brali książki katolickie, widząc w nich jedynie literaturę pobożnościową, zobaczyli, że można na nich też zarobić. O książkach katolickich nauczyły się pisać także media.

Pozycje o Janie Pawle II wciąż sprzedają się dobrze. W 2008 r. bestsellerem stała się sprzedana w ponad 100 tys. egzemplarzy książka Wydawnictwa św. Stanisława BM "Cuda. Z archiwum procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego Ojca Świętego Jana Pawła II". Już po dwóch miesiącach sprzedaży w 2009 r. bestsellerem zostały "Tajemnice Jana Pawła II" Antonia Socciego wydane przez Dom Wydawniczy Rafael. Dalszy wzrost sprzedaży może przynieść beatyfikacja Jana Pawła II.

Rangę bestsellerów osiągają też inni autorzy. Książka Matki Teresy "Pójdź, bądź moim światłem. Prywatne pisma świętej z Kalkuty", wydana przez Znak, rozeszła się w 2008 r. w ponad 32 tys. egzemplarzy. Wydawcy katoliccy, jak podkreśla Wolak, szukają pomysłów na rozszerzenie oferty. Nowym zjawiskiem jest publikowanie większej liczby powieści, które ukazują się w seriach "Powieść z duszą" wydawnictwa Znak, "Labirynty" WAM, "Powieść z blachą" wydawnictwa M czy "Powieść z krzyżykiem" Frondy.

Skąd tak duże zainteresowanie czytelników? – Nastąpiła profesjonalizacja i instytucjonalizacja wydawców katolickich, którzy poszerzyli asortyment książek – komentuje dr Marcin Zarzecki, socjolog z UKSW. – Minęły czasy wydawania wyłącznie opowiastek pobożnościowych dla maluczkich albo publikacji dla wąskiej klasy specjalistów. Teraz książki wydawane są z myślą o szerszej grupie osób, dla których mają wymiar kulturowy, intelektualny i duchowy. Odnoszą się do życia tu i teraz.

Wydawcy katoliccy niechętnie ujawniają wielkość sprzedaży. – Efekt jest taki, że raport nie jest pełny, a dane niedoszacowane – mówi Piotr Dobrołęcki z "Magazynu Literackiego Książki". Dodaje, że pozycje religijne coraz chętniej wydają świeckie wydawnictwa, a nie ma dotąd badań, jaką stanowią część ich oferty.

Według najnowszego "Raportu o książce katolickiej" wydawnictwa katolickie wydały w 2008 r. 2090 tytułów, a ich globalny nakład wyniósł 11,6 mln egzemplarzy. Największe przychody osiągnęły: WAM, Biały Kruk, Jedność, Księgarnia św. Wojciecha i Znak.

Rynek książek katolickich rośnie dynamicznie. Od 2000 r. przychody zwiększyły się aż o 100 mln zł. Ale 175 mln zł stanowi i tak zaledwie 6 proc. udziału w sprzedaży wszystkich książek na polskim rynku.

– Przychody na rynku książki katolickiej powróciły do poziomu z rekordowego 2005 r. To wielki sukces wydawnictw katolickich – uważa Kuba Frołow, redaktor naczelny "Biblioteki Analiz", która zajmuje się badaniem rynku księgarskiego. Wraz z Jerzym Wolakiem przygotował właśnie "Raport o książce katolickiej. Edycja 2009".

Nie spełniły się czarne scenariusze obserwatorów rynku, którzy przewidywali, że załamie się on po boomie wywołanym śmiercią Jana Pawła II. Spaść miało zainteresowanie książkami papieża i o papieżu oraz generalnie książką katolicką. Istotnie, w latach 2006 i 2007 wyniki sprzedaży były gorsze niż w 2005 r. Ale w 2008 r. (dane z tego roku podsumowuje raport) tendencja się odwróciła. Przychody ze sprzedaży książek wydawców katolickich wyniosły 175 mln zł. Dokładnie tyle, ile w 2005 r.

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej