1. Przyszłość integracji. Czy Unia Europejska powinna pozostać dalej związkiem państw, zmierzać w kierunku federalizacji, czy też stawać się w dłuższej perspektywie superpaństwem?
Unia Europejska powstała jako związek wolnych i suwerennych państw. Tak też powinno być nadal. Każde państwo leżące w Europie ma swoją własną tożsamość, której wszyscy jesteśmy gotowi na swój sposób bronić. Przypomnijmy sobie decyzje narodu francuskiego i holenderskiego, które w drodze referendum odrzuciły Traktat Ustanawiający Konstytucję dla Europy, a więc akt prawny, który szykował nam coś na kształt wielkiego europejskiego superpaństwa. Nie ma przy tym żadnego racjonalnego uzasadnienia dla federalizacji projektu europejskiego. Zwolennicy europejskiego federalizmu nie biorą pod uwagę, że w takich okolicznościach zawsze jedno z państw lub ich mała grupa, będą próbowały zawłaszczyć sobie europejską koncepcję po to tylko, aby zrealizować własne partykularne cele. W interesie samej Unii jest to, aby pozostała ona zrzeszeniem równych i suwerennych państw, wspólnie działających w celu pogłębienia integracji gospodarczej, stanowiąc przez to konkurencję dla światowych potęg ekonomicznych. W Europie obecnie wiele czasu marnotrawionego jest na jałową dyskusję o niedopuszczalnej integracji politycznej, a za mało energii poświęca się na budowę zdrowych mechanizmów ekonomicznych. Emigracja, rozwarstwienie społeczne, wysokie bezrobocie oraz wykluczenie młodych ludzi – to są problemy dla Unii Europejskiej, która powinna działać w oparciu o solidarną postawę poszczególnych państw członkowskich, a nie budowanie wirtualnych bytów politycznych!
2. Euro. Kiedy i na jakich warunkach Polska powinna przystąpić do Unii Walutowej i przyjąć Euro?
Stworzenie Unii Walutowej było aktem o charakterze politycznym, daleko abstrahującym od rzeczywistych procesów gospodarczych oraz oczekiwań narodów Europy co do posiadania wspólnej waluty i wynikającej z tego konieczności poniesienia społecznie wysokich kosztów jej wprowadzenia. Projekt wspólnej europejskiej waluty narodził się w Niemczech i od zawsze służył tylko bogatym państwom UE, chroniąc ich rozwinięty i konkurencyjny system ekonomiczny. Polska niestety takiej gospodarki nie posiada, a ostatnie sześć lat wyraźnie pokazało, jak głębokim kryzysem zostaliśmy objęci. Obecny rząd nie potrafił sobie z tymi wszystkimi wyzwaniami poradzić. Na przykładzie zadłużonych państw, takich jak Grecja czy Hiszpania, dla których euro stanowi obecnie zasadniczy hamulec rozwoju gospodarczego, w sposób bezpośredni widać, jak poważne konsekwencje miałoby dla Polski i naszego społeczeństwa zastąpienie złotego walutą euro. Niebagatelnego znaczenia nabiera w tym zakresie niska siła nabywcza uposażeń polskich pracowników oraz wysokie koszty życia. Przyjęcie euro jeszcze by tylko te problemy spotęgowało, poszerzając strefy ubóstwa w Polsce. Szkodziłoby naszej gospodarce, w tym rodzimym eksporterom, którzy korzystając na różnicach kursowych, utrzymują naszą narodową ekonomię jeszcze w jako takiej kondycji. Światowy kryzys gospodarczy pokazał również, że euro w okresie problemów wcale nie zapewnia stabilności finansów publicznych. Polska we własnym interesie powinna zatem pozostać przy złotówce.
3. Unia Bankowa. Czy, kiedy i na jakich warunkach Polska powinna wejść do Unii Bankowej?