W marcu 2015 r. trzech podróżnych dokonało w holenderskim biurze podróży Hellas Travel rezerwacji lotów na grecką wyspę Korfu i powrót do Holandii. Loty te były częścią imprezy turystycznej, za którą cena została zapłacona na rzecz Hellas Travel.
Loty miały zostać wykonane przez Aegean Airlines, spółkę z siedzibą w Grecji, która zawarła w tym celu umowę z G.S. Charter Aviation Services, spółką z siedzibą na Cyprze. Aegean Airlines udostępniała G.S. Charter pewną liczbę miejsc w samolotach w zamian za zapłatę opłaty czarterowej. G.S. Charter odsprzedała następnie te miejsca podmiotom trzecim, między innymi Hellas Travel.
Kilka dni przed uzgodnioną datą wylotu biuro Hellas Travel poinformowało podróżnych, że oba loty zostały odwołane. Zdecydowała o tym spółka Aegean Airlines, która nie mogła uzyskać zapłaty ceny uzgodnionej z Hellas Travel.
W 2016 r. została ogłoszona upadłość Hellas Travel. Spółka ta nie zwróciła trzem podróżnym ceny biletów lotniczych. Wystąpili oni z powództwem do Rechtbank Noord-Nederland (sądu rejonowego dla Niderlandów Północnych, Niderlandy), który zasądził od Aegean Airlines na ich rzecz zryczałtowane odszkodowanie za odwołanie ich lotu na podstawie rozporządzenia nr 261/2004 dotyczącego praw pasażerów.
Sąd nie wypowiedział się jednak w sprawie żądania zwrotu kosztów biletów samolotowych. Zwrócił się natomiast z pytaniem do Trybunału Sprawiedliwości, czy pasażer, który na podstawie dyrektywy nr 90/3142 ma prawo domagania się zwrotu kosztów biletu samolotowego od organizatora imprezy turystycznej, może żądać zwrotu tych kosztów od przewoźnika lotniczego na podstawie rozporządzenia nr 261/2004.
W dzisiejszym wyroku Trybunał podkreślił, że sam fakt istnienia prawa do zwrotu kosztów na podstawie dyrektywy nr 90/314 jest wystarczający dla wykluczenia możliwości dochodzenia przez pasażera, którego lot stanowi część imprezy turystycznej, zwrotu kosztów jego biletu na podstawie rozporządzenia nr 261/2004 od obsługującego lot przewoźnika lotniczego.