Możliwość reklamowania przesyłek nierejestrowanych przewidują założenia do nowego prawa pocztowego opublikowane właśnie przez Ministerstwo Infrastruktury. Przepisy te wejdą w życie prawdopodobnie dopiero w 2013 r. Reklamacje przesyłek nierejestrowanych to – według raportu Stowarzyszenia Konsumentów Polskich – jeden z największych problemów, jaki mają konsumenci na rynku usług pocztowych.
Co istotne, większość kierowanych do Poczty Polskiej reklamacji jest uznawana za niezasadne właśnie z tego powodu, że obowiązująca [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F09B2F8651FCB578EC08E6F948C7A9D7?id=287685]ustawa – Prawo pocztowe (DzU z 2008 r. nr 189, poz. 1159 ze zm.)[/link] daje konsumentom możliwość reklamowania jedynie przesyłek rejestrowanych i przekazów pocztowych. [b]Spóźnione przesyłki ekonomiczne i priorytetowe nie podlegają reklamacjom. Dotyczy to m.in. wysyłanych masowo faktur operatorów telekomunikacyjnych, dostawców mediów, wyciągów bankowych. Przez opóźnienia takich przesyłek klienci muszą nierzadko uiszczać odsetki od zaległości w płatnościach. [/b]
Dlaczego? Tak wynika z art. 454 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=72215B31690304CF072CB3FB754E5EEA?id=70928]kodeksu cywilnego[/link], który przewiduje, że świadczenie pieniężne powinno być spełnione w siedzibie wierzyciela.
Choć z reguły płatności odbywają się bezgotówkowo, to jednak – jak potwierdził to [b]Sąd Najwyższy w uchwale z 4 stycznia 1995 r. (sygn. III CZP 164/94)[/b] – spełnienie świadczenia bezgotówkowego następuje w dniu uznania rachunku bankowego wierzyciela. Oznacza to, że w razie dużego opóźnienia przesyłki z fakturą klient nie ma szans na terminowe uiszczenie należności.
Urzędnicy ministra Cezarego Grabarczyka proponują, aby listy priorytetowe można było reklamować po doręczeniu późniejszym niż w czwartym dniu po dacie nadania. Wtedy klient mógłby dochodzić zryczałtowanego odszkodowania w wysokości będącej różnicą pomiędzy opłatą za przesyłkę priorytetem a stawką za taką samą przesyłkę wysłaną listem zwykłym. Od przesyłek ekonomicznych będzie można żądać zwrotu opłaty za usługę, jeśli doręczenie nastąpi później niż w 14. dniu od daty nadania.