Informacja o syropie zniknie z ekranów

Nie można obchodzić zakazu reklamy leków. Z telewizji znikną spoty firm farmaceutycznych. Zostały uznane za nielegalne

Publikacja: 23.04.2010 05:00

Informacja o syropie zniknie z ekranów

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

„Czy sucho, czy mokro, na prognozę pogody zaprasza producent syropu Herbapect – numer jeden na kaszel suchy i mokry" – informował telewizyjny lektor. Z kolei producent Pectosolu Warszawskie Zakłady Zielarskie Herbapol zachęcały przy okazji informowania o zbliżającym się ociepleniu czy deszczach do ziołowego preparatu na kaszel. Spółka Boiron kierowała do telewidzów wiadomość, że syrop Drosetux jest na suchy, męczący kaszel. Dodawała: "Drosetux – i kaszel ujdzie na sucho". Tak już jednak nie będzie. Główny inspektor farmaceutyczny zakwestionował działania firm farmaceutycznych i kazał im zaniechać działalności sponsorskiej. Spoty sponsorskie uznał za nielegalną reklamę produktu medycznego.

[srodtytul]Wskazanie to nie reklama [/srodtytul]

– Reklamę od wskazania sponsora odróżnia nie tylko umiejscowienie w toku programu, ale również cele. Zadaniem reklamy jest informacja i pobudzanie sprzedaży. Sponsoring zaś ma na celu skojarzenie sponsora z audycją i przeniesienie skojarzeń konsumenta – mówi Małgorzata Zielińska, prawnik w Departamencie Własności Intelektualnej i Nowoczesnych Technologii w Kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz.

– Z art. 17 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2F36C784F217AE632A4928257A6BBC97?id=175758]ustawy o radiofonii i telewizji[/link] z 29 grudnia 1992 r. wynika wprost, że sponsorowane audycje lub inne przekazy powinny być oznaczone poprzez wskazanie sponsora na ich początku lub końcu. Wskazanie to może zawierać tylko jego nazwę, firmę, znak towarowy lub inne oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorcę lub jego działalność, widok jednego towaru lub usługi. Wymienione w przepisie elementy – z wyjątkiem widoku towaru – odnoszą się do osoby sponsora, a nie do produktu – twierdzi radca prawny Magdalena Wojciechowicz, dyrektor Departamentu Prawnego w GIF. – [b]Zamieszczenie informacji odnoszących się do produktu, a nie producenta zasadniczo wykracza poza ramy wskazania sponsorskiego. [/b]

Tak więc wskazanie sponsorskie nie może posługiwać się zwrotami bezpośrednio odnoszącymi się do towaru lub usługi ani też zwrotami o charakterze wartościującym.

[srodtytul]Stanowisko urzędu[/srodtytul]

– Jeśli jest inaczej, to mamy do czynienia z reklamą produktu medycznego (art. 52 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B1FF92739A95445A336E5717CBB25C68?id=262765]ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne[/link]), czyli działalnością mającą na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych – podnosi dyrektor w GIF.

Małgorzata Zielińska zauważa, że gdy znak towarowy sponsora zawiera nazwę leku, GIF traktuje to jako niedozwoloną reklamę i każe jej zaprzestać.

- To bardzo restrykcyjne podejście, ponieważ [b]przepisy dopuszczają zawarcie we wskazaniu sponsora jego znaku towarowego[/b]. Problem może wkrótce zniknąć, bo jest projekt zmiany ustawy o radiofonii i telewizji w związku z wdrożeniem dyrektywy 2007/65/WE. Przewiduje on, iż wskazanie sponsora będzie mogło zawierać odniesienia do jego towarów (obecnie tylko jednego). GIF utraci więc możliwość powoływania się na dosłowną interpretację wyrażenia "widok towaru" – akcentuje prawnik.

[ramka]OPINIA

[b]Ewa Rutkowska, adwokat w kancelarii Lovells[/b]

Cele przekazu wskazania sponsorskiego i reklamy są inne. Pierwszy służy kreowaniu wizerunku sponsora, drugi koncentruje się na promocji jego towarów. W spocie sponsorskim może się znaleźć tylko zamknięty katalog informacji – nazwa, firma, znak towarowy albo oznaczenie indywidualizujące firmę lub jej działalność, widok jednego towaru bądź usługi. Przekazy wykraczające poza te elementy, z ocenami wartościującymi i odnoszące się do konkretnego leku, są ostatnio przedmiotem wielu decyzji głównego inspektora farmaceutycznego. Uznaje on je za niezgodną z prawem reklamę i nakazuje zaprzestania jej prowadzenia. Stanowisko GIF potwierdził wojewódzki sąd administracyjny. Sponsorom nie pomoże argument, że spoty w innych branżach mogą być bardziej rozbudowane.

[/ramka]

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem