„Czy sucho, czy mokro, na prognozę pogody zaprasza producent syropu Herbapect – numer jeden na kaszel suchy i mokry" – informował telewizyjny lektor. Z kolei producent Pectosolu Warszawskie Zakłady Zielarskie Herbapol zachęcały przy okazji informowania o zbliżającym się ociepleniu czy deszczach do ziołowego preparatu na kaszel. Spółka Boiron kierowała do telewidzów wiadomość, że syrop Drosetux jest na suchy, męczący kaszel. Dodawała: "Drosetux – i kaszel ujdzie na sucho". Tak już jednak nie będzie. Główny inspektor farmaceutyczny zakwestionował działania firm farmaceutycznych i kazał im zaniechać działalności sponsorskiej. Spoty sponsorskie uznał za nielegalną reklamę produktu medycznego.
[srodtytul]Wskazanie to nie reklama [/srodtytul]
– Reklamę od wskazania sponsora odróżnia nie tylko umiejscowienie w toku programu, ale również cele. Zadaniem reklamy jest informacja i pobudzanie sprzedaży. Sponsoring zaś ma na celu skojarzenie sponsora z audycją i przeniesienie skojarzeń konsumenta – mówi Małgorzata Zielińska, prawnik w Departamencie Własności Intelektualnej i Nowoczesnych Technologii w Kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz.
– Z art. 17 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2F36C784F217AE632A4928257A6BBC97?id=175758]ustawy o radiofonii i telewizji[/link] z 29 grudnia 1992 r. wynika wprost, że sponsorowane audycje lub inne przekazy powinny być oznaczone poprzez wskazanie sponsora na ich początku lub końcu. Wskazanie to może zawierać tylko jego nazwę, firmę, znak towarowy lub inne oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorcę lub jego działalność, widok jednego towaru lub usługi. Wymienione w przepisie elementy – z wyjątkiem widoku towaru – odnoszą się do osoby sponsora, a nie do produktu – twierdzi radca prawny Magdalena Wojciechowicz, dyrektor Departamentu Prawnego w GIF. – [b]Zamieszczenie informacji odnoszących się do produktu, a nie producenta zasadniczo wykracza poza ramy wskazania sponsorskiego. [/b]
Tak więc wskazanie sponsorskie nie może posługiwać się zwrotami bezpośrednio odnoszącymi się do towaru lub usługi ani też zwrotami o charakterze wartościującym.