Lepsza ochrona dla turystów po bankructwie biura podróży

Poszkodowani turyści szybciej otrzymają zwrot pieniędzy za nieudane wakacje.

Publikacja: 15.04.2013 08:45

Klienci biur podróży korzystający z ofert portali sprzedaży grupowej i wykupujący tzw. pakiety dynam

Klienci biur podróży korzystający z ofert portali sprzedaży grupowej i wykupujący tzw. pakiety dynamiczne, będą lepiej chronieni w razie bankructwa organizatora imprezy turystycznej

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Ministerstwo Sportu i Turystyki chce zapewnić większe bezpieczeństwo klientom biur podróży za sprawą zmian w ustawie o usługach turystycznych.

Ochroną mają zostać objęci m.in. korzystający z ofert portali sprzedaży grupowej i wykupujący  tzw. pakiety dynamiczne, czyli ci, którzy na stronie internetowej rezerwują lot, a następnie są przekierowywani na stronę oferującą pobyt w hotelu lub wynajem samochodu.

Grupon odpowiada

Resort chce zobowiązać takie portale do wyboru jednej z dwóch form działalności turystycznej przewidzianej w ustawie. Będą musiały podpisać umowę agencyjną lub zostać wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

15 biur zbankrutowało w zeszłym roku

– Portal ponosiłby odpowiedzialność za niezrealizowanie imprez turystycznych jako organizator i pośrednik, gdyby wybrał taką formę działalności – wyjaśnia Katarzyna Kochaniak, rzecznik prasowy MSiT.

– Z kolei gdyby działał jako agent, nie ponosiłby odpowiedzialności w razie upadłości biura podróży, ale musiałby na przykład udzielić informacji, jakimi zabezpieczeniami finansowymi legitymuje się organizator – wyjaśnia prof. Hanna Zawistowska z Katedry Turystyki Szkoły Głównej Handlowej.

3,5 tys. podmiotów jest zarejestrowanych w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych

Szybszy zwrot

Ministerstwo rekomenduje zmiany w procedurach zwrotu pieniędzy turystom, którzy nie zdążyli wyjechać na wakacje przed bankructwem biura podróży. To nie marszałek, ale ubezpieczyciel będzie weryfikował ich roszczenia, a  gdy zabraknie środków, wyliczał zwrot proporcjonalny do wpłaconych  pieniędzy.

– Marszałkowie wciąż będą sprowadzać turystów do kraju – zauważa prof. Zawistowska.

Klienci krócej mają czekać na zwrot wypłacanych z gwarancji środków.  Ale i  na składanie roszczeń będzie sześć miesięcy zamiast całego roku.

Bardziej restrykcyjne regulacje mają objąć też same  biura podróży. Musiałyby ewidencjonować wszystkie umowy z klientami. Ma to je zmobilizować do wykupywania adekwatnej do skali działalności gwarancji ubezpieczeniowych na wypadek kłopotów. Jeśli kwota faktycznych przychodów z tych umów przekroczyłaby tę, na którą wykupiona jest gwarancja ubezpieczeniowa, biuro byłoby wykreślane z rejestru.

Koniec chargeback

Z części zmian klienci biur podróży mogą nie być zadowoleni. Resort proponuje  bowiem, by usługi  turystyczne wyłączyć z usługi chargeback jako zbyt ryzykowne. Jest to obciążenie zwrotne, stosowane w przypadku niewykonania usługi, jeśli klient zapłacił za nią kartą.

– Stanowi rodzaj dodatkowego zabezpieczenia klientów biura podróży na wypadek jego upadłości. Dlatego turyści chętnie korzystają z kart kredytowych, płacąc za wycieczki – zauważa prof. Hanna Zawistowska.

Z takiej zmiany zadowoleni są natomiast organizatorzy i agenci turystyczni.

– Zdarzały się przypadki, że klienci upadłego biura podróży nie dość, że zgłaszali reklamacje w swoim banku, to jeszcze otrzymywali zwrot pieniędzy od marszałka województwa. Agent turystyczny natomiast, mimo że jego konto bankowe zostało obciążone, nie miał prawa wystąpić z roszczeniem regresowym do marszałka. Turyści otrzymywali także zwrot, gdy impreza się odbyła, ale oni nie byli z niej zadowoleni. Omijali w ten sposób procedurę reklamacji przewidzianą w ustawie o usługach turystycznych – mówi Krzysztof Piątek z Polskiego Związku Organizatorów Turystyki.

Ministerstwo Sportu i Turystyki chce ostrzejszych kar za  wprowadzanie w błąd co do kategorii obiektu hotelarskiego. Przedsiębiorcom nie ujdzie już płazem używanie takich nazw, jak wotel czy hotelik.  Obecnie nieuczciwi hotelarze otrzymują za to grzywnę w wysokości kilkuset złotych, co  bynajmniej nie zniechęca ich do łamania prawa.

Prace nad zmianami w  ustawie o usługach turystycznych są jeszcze w początkowej fazie, dlatego raczej nie będą jeszcze obowiązywać w już zbliżającym się sezonie wakacyjnym.

Ministerstwo Sportu i Turystyki chce zapewnić większe bezpieczeństwo klientom biur podróży za sprawą zmian w ustawie o usługach turystycznych.

Ochroną mają zostać objęci m.in. korzystający z ofert portali sprzedaży grupowej i wykupujący  tzw. pakiety dynamiczne, czyli ci, którzy na stronie internetowej rezerwują lot, a następnie są przekierowywani na stronę oferującą pobyt w hotelu lub wynajem samochodu.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem