Lepsza ochrona dla turystów po bankructwie biura podróży

Poszkodowani turyści szybciej otrzymają zwrot pieniędzy za nieudane wakacje.

Publikacja: 15.04.2013 08:45

Klienci biur podróży korzystający z ofert portali sprzedaży grupowej i wykupujący tzw. pakiety dynam

Klienci biur podróży korzystający z ofert portali sprzedaży grupowej i wykupujący tzw. pakiety dynamiczne, będą lepiej chronieni w razie bankructwa organizatora imprezy turystycznej

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Ministerstwo Sportu i Turystyki chce zapewnić większe bezpieczeństwo klientom biur podróży za sprawą zmian w ustawie o usługach turystycznych.

Ochroną mają zostać objęci m.in. korzystający z ofert portali sprzedaży grupowej i wykupujący  tzw. pakiety dynamiczne, czyli ci, którzy na stronie internetowej rezerwują lot, a następnie są przekierowywani na stronę oferującą pobyt w hotelu lub wynajem samochodu.

Grupon odpowiada

Resort chce zobowiązać takie portale do wyboru jednej z dwóch form działalności turystycznej przewidzianej w ustawie. Będą musiały podpisać umowę agencyjną lub zostać wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

15 biur zbankrutowało w zeszłym roku

– Portal ponosiłby odpowiedzialność za niezrealizowanie imprez turystycznych jako organizator i pośrednik, gdyby wybrał taką formę działalności – wyjaśnia Katarzyna Kochaniak, rzecznik prasowy MSiT.

– Z kolei gdyby działał jako agent, nie ponosiłby odpowiedzialności w razie upadłości biura podróży, ale musiałby na przykład udzielić informacji, jakimi zabezpieczeniami finansowymi legitymuje się organizator – wyjaśnia prof. Hanna Zawistowska z Katedry Turystyki Szkoły Głównej Handlowej.

3,5 tys. podmiotów jest zarejestrowanych w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych

Szybszy zwrot

Ministerstwo rekomenduje zmiany w procedurach zwrotu pieniędzy turystom, którzy nie zdążyli wyjechać na wakacje przed bankructwem biura podróży. To nie marszałek, ale ubezpieczyciel będzie weryfikował ich roszczenia, a  gdy zabraknie środków, wyliczał zwrot proporcjonalny do wpłaconych  pieniędzy.

– Marszałkowie wciąż będą sprowadzać turystów do kraju – zauważa prof. Zawistowska.

Klienci krócej mają czekać na zwrot wypłacanych z gwarancji środków.  Ale i  na składanie roszczeń będzie sześć miesięcy zamiast całego roku.

Bardziej restrykcyjne regulacje mają objąć też same  biura podróży. Musiałyby ewidencjonować wszystkie umowy z klientami. Ma to je zmobilizować do wykupywania adekwatnej do skali działalności gwarancji ubezpieczeniowych na wypadek kłopotów. Jeśli kwota faktycznych przychodów z tych umów przekroczyłaby tę, na którą wykupiona jest gwarancja ubezpieczeniowa, biuro byłoby wykreślane z rejestru.

Koniec chargeback

Z części zmian klienci biur podróży mogą nie być zadowoleni. Resort proponuje  bowiem, by usługi  turystyczne wyłączyć z usługi chargeback jako zbyt ryzykowne. Jest to obciążenie zwrotne, stosowane w przypadku niewykonania usługi, jeśli klient zapłacił za nią kartą.

– Stanowi rodzaj dodatkowego zabezpieczenia klientów biura podróży na wypadek jego upadłości. Dlatego turyści chętnie korzystają z kart kredytowych, płacąc za wycieczki – zauważa prof. Hanna Zawistowska.

Z takiej zmiany zadowoleni są natomiast organizatorzy i agenci turystyczni.

– Zdarzały się przypadki, że klienci upadłego biura podróży nie dość, że zgłaszali reklamacje w swoim banku, to jeszcze otrzymywali zwrot pieniędzy od marszałka województwa. Agent turystyczny natomiast, mimo że jego konto bankowe zostało obciążone, nie miał prawa wystąpić z roszczeniem regresowym do marszałka. Turyści otrzymywali także zwrot, gdy impreza się odbyła, ale oni nie byli z niej zadowoleni. Omijali w ten sposób procedurę reklamacji przewidzianą w ustawie o usługach turystycznych – mówi Krzysztof Piątek z Polskiego Związku Organizatorów Turystyki.

Ministerstwo Sportu i Turystyki chce ostrzejszych kar za  wprowadzanie w błąd co do kategorii obiektu hotelarskiego. Przedsiębiorcom nie ujdzie już płazem używanie takich nazw, jak wotel czy hotelik.  Obecnie nieuczciwi hotelarze otrzymują za to grzywnę w wysokości kilkuset złotych, co  bynajmniej nie zniechęca ich do łamania prawa.

Prace nad zmianami w  ustawie o usługach turystycznych są jeszcze w początkowej fazie, dlatego raczej nie będą jeszcze obowiązywać w już zbliżającym się sezonie wakacyjnym.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów