Klient będzie mógł się dłużej zastanawiać, czy zakupiony przez Internet produkt mu odpowiada. Zostanie też dokładniej poinformowany o przysługujących mu prawach. Co więcej, łatwiej odzyska pieniądze, gdy produkt będzie miał wadę. Ostatnia zmiana dotyczy też zwykłych zakupów.
Korzystny dla konsumentów pakiet zmian przewiduje projekt nowej ustawy o prawach konsumenta. Przygotowało je Ministerstwo Sprawiedliwości, czeka już tylko na przyjęcie przez rząd. Zacznie obowiązywać w pierwszym półroczu 2014 roku.
Gdy stanie się obowiązującym prawem, kupioną na przykład przez Internet płytę CD będziemy mogli zwrócić w ciągu 14 dni, a nie 10 jak obecnie. Będzie to dotyczyć wszystkich produktów o wartości przekraczającej 10 euro.
Dziś, jeśli sprzedawcy internetowi nie poinformują klienta o prawie do zwrotu zakupionego towaru, ten ma na to trzy miesiące. Po zmianach takie niedopatrzenie umożliwi konsumentowi zwrot produktu w ciągu roku i 14 dni. Dodatkowo sprzedawca narazi się na karę grzywny.
– Wartość przedmiotu umowy, uprawniająca do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru, jest zbyt niska – uważa Magdalena Piech z Konfederacji Lewiatan. Obawia się, że klienci mogą zacząć kupować drobiazgi bez refleksji, czym narażą przedsiębiorców na dodatkowe koszty. Podobne zagrożenie zauważa Mikołaj Piaskowski, radca prawny z kancelarii CMS Cameron McKenna. – Prowadzenie sklepu internetowego może nie każdemu się opłacać – ocenia.