Prawa konsumenckie: Klienci odstąpią od umowy i dostana zwrot pieniędzy

Rząd chce dać więcej praw konsumentom. Łatwiej będzie dostać zwrot pieniędzy, wycofać się z zakupów.

Aktualizacja: 27.09.2013 11:55 Publikacja: 27.09.2013 08:40

Oszuści próbują wykorzystać fakt, że komornik to zawód zaufania publicznego

Oszuści próbują wykorzystać fakt, że komornik to zawód zaufania publicznego

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Klient będzie mógł się dłużej zastanawiać, czy zakupiony przez Internet produkt mu odpowiada. Zostanie też dokładniej poinformowany o przysługujących mu prawach. Co więcej, łatwiej odzyska pieniądze, gdy produkt będzie miał wadę. Ostatnia zmiana dotyczy też zwykłych zakupów.

Korzystny dla konsumentów pakiet zmian przewiduje projekt nowej ustawy o prawach konsumenta. Przygotowało je Ministerstwo Sprawiedliwości, czeka już tylko na przyjęcie przez rząd. Zacznie obowiązywać w pierwszym półroczu 2014 roku.

Gdy stanie się obowiązującym prawem, kupioną na przykład przez Internet płytę CD będziemy mogli zwrócić w ciągu 14 dni, a nie 10 jak obecnie. Będzie to dotyczyć wszystkich produktów o wartości przekraczającej 10 euro.

Dziś, jeśli sprzedawcy internetowi nie poinformują klienta o prawie do zwrotu zakupionego towaru, ten ma na to trzy miesiące. Po zmianach takie niedopatrzenie umożliwi konsumentowi zwrot produktu w ciągu roku i 14 dni. Dodatkowo sprzedawca narazi się na karę grzywny.

– Wartość przedmiotu umowy, uprawniająca do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru, jest zbyt niska – uważa Magdalena Piech z Konfederacji Lewiatan. Obawia się, że klienci mogą zacząć kupować drobiazgi bez refleksji, czym narażą przedsiębiorców na dodatkowe koszty. Podobne zagrożenie zauważa Mikołaj Piaskowski, radca prawny z kancelarii CMS Cameron McKenna. – Prowadzenie sklepu internetowego może nie każdemu się opłacać – ocenia.

75 tys.

klientów miało w zeszłym roku problemy z reklamacją butów.

Regulacje mają jednak chronić konsumenta, który jest słabszą stroną w sporze z firmą. Dlatego wskazano, że w przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca ma zwrócić nie tylko należność za towar, ale także np. koszty jego wysyłki.

Inne zmiany zakładają, że w przypadku wykrytej wady towaru – nie tylko kupionego w Internecie – w ciągu dwóch lat będzie można żądać od razu zwrotu pieniędzy. Dziś jest to możliwe dopiero, jeśli nie da się go naprawić lub wymienić na nowy.

Kolejna zmiana wydłuża z pół roku do roku okres domniemania, że wada towaru występowała już w trakcie zakupu. To istotne, bo w tym czasie klient jest lepiej chroniony. Wówczas to sprzedawca kwestionujący jego roszczenia ma udowodnić, że wady nie było w momencie zakupu, a nie na odwrót.

Klient będzie mógł się dłużej zastanawiać, czy zakupiony przez Internet produkt mu odpowiada. Zostanie też dokładniej poinformowany o przysługujących mu prawach. Co więcej, łatwiej odzyska pieniądze, gdy produkt będzie miał wadę. Ostatnia zmiana dotyczy też zwykłych zakupów.

Korzystny dla konsumentów pakiet zmian przewiduje projekt nowej ustawy o prawach konsumenta. Przygotowało je Ministerstwo Sprawiedliwości, czeka już tylko na przyjęcie przez rząd. Zacznie obowiązywać w pierwszym półroczu 2014 roku.

Prawo w Polsce
Wolny piątek po Bożym Ciele? Nikłe szanse na realizację petycji
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat emerytur w czerwcu 2025. Nowy harmonogram
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w zasadach przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego