Informacje o zepsutych automatach biletowych w pojazdach krakowskiej komunikacji w bieżącym roku dochodzą do zarządu transportu publicznego, m.in. poprzez raporty z wyrywkowych kontroli i zgłoszenia pasażerów. - W sumie wpłynęły 53 reklamacje dotyczące automatów, z czego 30 zostało rozpatrzonych pozytywnie – informuje Sebastian Kowal z ZTP. Aby je uwzględnić, ustala się czy automat biletowy w pojeździe rzeczywiście był niesprawny, a gdy taka sytuacja się potwierdzi, reklamacja – jak deklaruje zarząd – zostaje rozpatrzona na korzyść pasażera.
Jeśli jednak nie zostanie ona uwzględniona, ukarany może założyć sprawę w sądzie. Jak jednak ocenia adw. Joanna Składowska z Kancelarii Bielański, Składowska - adwokaci, radcowie prawni, pozwy trafiają tam rzadko, bo finansowo pasażerom zwyczajnie się to nie kalkuluje.
Sprawa gminy
Eksperta zaznacza, że każda gmina sama określa zasady wykonywania usług transportu publicznego w przepisach prawa miejscowego, jednak nie może ona kształtować ich dowolnie. - Regulacja ta musi uwzględniać bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa, w tym dotyczące ochrony praw konsumenta. Skoro sprzedaż biletów to także zobowiązanie gminy, pasażer - a więc konsument - nie może być obciążany konsekwencjami awarii automatu lub aplikacji do zakupu biletów. Musi mieć on realną możliwość nabycia biletu – wskazuje ekspertka. I dodaje: - Za awarię urządzenia lub aplikacji odpowiada gmina, nie pasażer. Obowiązują ją te same przepisy, co każdego innego przedsiębiorcę – przewoźnika. -
Adwokatka reprezentowała niedawno mieszkankę Krakowa, ukaraną za podróżowanie warszawską komunikacją miejską bez biletu właśnie z powodu awarii maszyny. Krakowski sąd uznał, że jego brak w takiej sytuacji nie może obciążać podróżującego. Jednak to nie znaczy, że rozstrzygnięcie będzie miało jakiekolwiek przełożenie na sytuację w innych regionach. - Wyrok sądu dotyczy konkretnych zapisów przepisów porządkowych w pojazdach ZTM w Warszawie. W Krakowie posiadamy inne zapisy, dlatego trudno jest mi tutaj odnieść się do sytuacji – komentuje Sebastian Kowal.
Czytaj więcej
Sąd Rejonowy dla Krakowa – Krowodrzy w Krakowie uznał, że brak biletu spowodowany awarią biletomatu, nie może obciążać pasażera.