Wypłata środków pieniężnych osobie nieuprawnionej, niekorzystna dla banku, może być uznana także za niekorzystną dla posiadacza rachunku – przesądził w czwartek Sąd Najwyższy. Tak więc klient, który stracił pieniądze, może liczyć na status pokrzywdzonego i wnieść do sądu prywatny (subsydiarny) akt oskarżenia. To bardzo ważne dla osób, które straciły pieniądze przez oszusta, gdy wprowadził w błąd pracownika banku. Bez względu na to, czy bank zdecyduje się zwrócić ukradzione pieniądze czy nie, klient będzie mógł sam dochodzić swoich praw od oszusta. Do tej pory był zdany na rozstrzygnięcie swojej sprawy przez bank oraz policję. Teraz, jeśli ona umorzy jego sprawę, będzie mógł złożyć swój akt oskarżenia.

Jako pokrzywdzony

– Odpowiedź jest ważna nie tylko ze względu na stale rosnącą liczbę oszustów, w tym internetowych, ale i zakres ochrony klienta i odpowiedzialności banku – uważa adwokat Piotr Makowski, który prowadził ostatnio kilkanaście takich spraw. I dodaje, że klient, którego pieniądze zniknęły z konta, jest osobą ewidentnie pokrzywdzoną, bo dopóki bank mu ich nie zwróci, nie może nimi dysponować.

105 tys. oszustw, w tym bankowych (art. 286 k.k.), stwierdziła policja w 2015 r.

– Status osoby pokrzywdzonej daje mu szansę na dochodzenie swoich praw. Z powodu wyprowadzenia z konta gotówki mógł np. stracić interes życia. Proces wszczęty na wniosek oskarżyciela posiłkowego nie różni się niczym od wszczętego przez oskarżyciela publicznego, czyli prokuratora – dodaje Łukasz Zagórny, radca prawny.

Łatwy zysk

Oszustw bankowych przybywa, a potwierdzają to adwokaci, radcy prawni i policjanci.

8 lat więzienia to maksymalna kara, jaka grozi sprawcy oszustwa, w tym bankowego

– W ciągu ostatnich kilku miesięcy miałam sześć takich spraw, m.in. o fabrykowanie fałszywych faktur, wyłudzenie kredytu czy włamanie się na konto bankowe – mówi adwokat Marta Lech.

Autopromocja
Historia Uważam Rze

Teraz z darmową dostawą i e‑wydaniem gratis!

ZAMÓW

– To do nas pierwszych zgłaszają się pokrzywdzeni przez oszustów. Mamy więc informacje na bieżąco. Każdy pokrzywdzony musi poinformować o przestępstwie nie tylko policję, ale i własny bank. Trzeba pamiętać, by zrobił to jak najszybciej – mówi Łukasz Kamioł z wydziału ds. cyberprzestępczości KGP.

Liczba oszustw bankowych, w tym internetowych, z roku na rok rośnie. Trzy lata temu tylko policja stwierdziła prawie 93 tys. takich przestępstw, dwa lata temu było ich ponad 101 tys., a rok temu już 111 tys. Nietrudno paść ofiarą oszustwa. Wystarczy zrobić niewinne zakupy w internecie, podać swoje dane i utracić tożsamość na rzecz przestępcy. Ten może wyłudzić kredyt na nasze konto czy po przełamaniu zabezpieczeń przelać z niego pieniądze. Karniści twierdzą, że da się z tym walczyć. Muszą to jednak robić specjalnie przygotowani policjanci i prokuratorzy.

W skutecznej walce z oszustami pomóc ma też precyzyjna definicja osoby pokrzywdzonej przez oszusta i należne jej prawa. W jej dookreśleniu właśnie pomógł Sąd Najwyższy.

sygnatura akt: I KZP 3/16