Reklama
Rozwiń

Konsumenci wciąż czekają na możliwość polubownego rozwiązania sporu

Rozmowa | Anna Rak, prawnik, aplikantka adwokacka w kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz

Aktualizacja: 14.07.2016 08:45 Publikacja: 14.07.2016 08:25

Konsumenci wciąż czekają na możliwość polubownego rozwiązania sporu

Foto: www.sxc.hu

Rz: Niedawno odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. To dobry krok?

Anna Rak: Ustawa ma implementować przepisy unijne. Celem dyrektywy jest stworzenie jednolitego systemu rozstrzygania sporów między konsumentami i przedsiębiorcami we wszystkich państwach Unii. Ma on szczególne znaczenie w transakcjach transgranicznych. Termin implementacji upłynął rok temu, więc intensywniejsze prace nad projektem ustawy są niewątpliwie dobrym krokiem dla polskich przedsiębiorców oferujących usługi lub towary konsumentom z innych państw członkowskich. Przepisy rozporządzenia w sprawie ODR (Online Dispute Resolution – rozwiązywanie sporów za pośrednictwem internetu) w sporach konsumenckich stosuje się już od 9 stycznia 2016 r. Internetowa platforma ODR jest dostępna dla podmiotów ADR (rozstrzygających spory metodami alternatywnymi wobec sądów powszechnych, które miałyby za pośrednictwem platformy rozstrzygać spory konsumenckie) do celów rejestracji i zapoznania się z systemem. Niestety, niektóre podmioty rozstrzygające spory nie są jeszcze dostępne.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców