Reklama

Komputer z zainstalowanym oprogramowaniem to nie jest nieuczciwa praktyka – wyrok TSUE

Sprzedaż komputera wyposażonego w preinstalowane oprogramowanie nie stanowi sama w sobie nieuczciwej praktyki handlowej – orzekł w środę Trybunał Sprawiedliwości UE.

Aktualizacja: 07.09.2016 11:41 Publikacja: 07.09.2016 10:27

Komputer z zainstalowanym oprogramowaniem to nie jest nieuczciwa praktyka – wyrok TSUE

Foto: 123RF

Sprawa dotyczyła mężczyzny, który w 2008 r. kupił we Francji laptop wyposażony w preinstalowane oprogramowanie, a mianowicie w system operacyjny Microsoft Windows Vista oraz w szereg programów użytkowych.

Przy pierwszym uruchomieniu komputera właściciel odmówił przystąpienia do „Umowy licencyjnej użytkownika końcowego" (EULA) systemu operacyjnego i zażądał od producenta, firmy Sony zwrotu części ceny zakupu odpowiadającej kosztowi preinstalowanego oprogramowania. Spółka odmówiła żądanego zwrotu, ale zaproponowała klientowi unieważnienie sprzedaży i zwrot na jego rzecz całości ceny zakupu, czyli 549 euro, w zamian za zwrot zakupionego sprzętu.

Klient nie przyjął tej propozycji i pozwał spółkę Sony do sądu o zapłatę kwoty 450 euro z tytułu zryczałtowanego odszkodowania za preinstalowane oprogramowanie oraz kwoty 2500 euro z tytułu szkody poniesionej wskutek stosowania nieuczciwych praktyk handlowych. Wskazał, iż dyrektywa dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym (2005/29/WE) zakazuje nieuczciwych praktyk handlowych, które zniekształcają zachowania gospodarcze konsumentów i które są sprzeczne z wymogami staranności zawodowej, takie jak w szczególności praktyki handlowe wprowadzające w błąd oraz agresywne praktyki handlowe.

Francuski sąd kasacyjny zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z dwoma pytaniami. Po pierwsze, czy praktyka handlowa polegająca na sprzedaży komputera wyposażonego w preinstalowane oprogramowanie, przy braku możliwości nabycia przez konsumenta komputera tego samego modelu bez preinstalowanego oprogramowania, stanowi nieuczciwą praktykę handlową i, po drugie, czy w ramach oferty wiązanej, która polega na sprzedaży komputera wyposażonego w preinstalowane oprogramowanie, brak wskazania ceny każdego z preinstalowanych programów stanowi praktykę handlową wprowadzającą w błąd.

W czwartkowym wyroku Trybunał stwierdził, że sprzedaż komputera wyposażonego w preinstalowane oprogramowanie nie stanowi sama w sobie nieuczciwej praktyki handlowej w rozumieniu dyrektywy 2005/29, pod warunkiem że oferta taka nie jest sprzeczna z wymogami staranności zawodowej oraz nie zniekształca zachowania gospodarczego konsumentów. Jak zaznaczono, to do sądu krajowego należeć będzie ocena tej kwestii przy uwzględnieniu specyficznych okoliczności sprawy.

Reklama
Reklama

Trybunał wyjaśnił, że sprzedaż takich wyposażonych komputerów może spełniać wymogi staranności zawodowej ze względu na fakt, iż sprzedaż przez spółkę Sony komputerów wyposażonych w preinstalowane oprogramowanie odpowiada oczekiwaniom znacznej części konsumentów, którzy wolą nabyć wyposażony w ten sposób komputer nadający się do natychmiastowego użycia, aniżeli nabyć oddzielnie komputer i oprogramowanie. Co więcej, przed dokonaniem zakupu komputera kupujący został należycie poinformowany, za pośrednictwem dystrybutora spółki Sony, o tym, że w komputerze dokonano preinstalacji oprogramowania i o dokładnych cechach każdego z preinstalowanych programów, a po dokonaniu zakupu przy pierwszym uruchomieniu wspomnianego komputera spółka Sony dała klientowi wybór między przystąpieniem do EULA a odstąpieniem od umowy sprzedaży.

Trybunał przypomniał, że praktykę handlową uznaje się za wprowadzającą w błąd, jeżeli pomija ona istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej transakcji i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez niego takiej decyzji dotyczącej transakcji, której inaczej by nie podjął. W odniesieniu do oferty wiązanej polegającej na sprzedaży komputera wyposażonego w preinstalowane oprogramowanie Trybunał orzekł, że brak wskazania ceny każdego z programów nie może ani przeszkodzić konsumentowi w podjęciu świadomej decyzji dotyczącej transakcji, ani spowodować podjęcia przez konsumenta decyzji dotyczącej transakcji, której inaczej by on nie podjął. Ponieważ cena każdego z preinstalowanych programów nie stanowi zatem istotnej informacji, brak wskazania ceny programów nie może zostać uznany za praktykę handlową wprowadzającą w błąd.

Wyrok w sprawie C-310/15 Vincent Deroo-Blanquart / Sony Europe Limited

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama