Spór z linią lotniczą
Pomimo jednoczesnego funkcjonowania na rynku firm odszkodowawczych pobierających prowizje od konsumentów, istnieje obecnie kilka mechanizmów pozwalających na realne poszukiwanie polubownego rozwiązania sporu – przyjaznego dla rynku i stron (formuła win-win).
Gdy reklamacja „nie wypali" należy się zgłosić się po bezpłatną pomoc:
Konsument z Polski podróżował z miasta Chihuahua przez Mexico City i Frankfurt do Krakowa. Lot z Meksyku do Niemiec został opóźniony o godzinę a to spowodowało konsekwencję w postaci spóźnienia się na lot do Krakowa. Ostatecznie konsument dotarł do Polski z ponad pięciogodzinny opóźnieniem.
Niemiecki przewoźnik odmawiał wypłaty odszkodowania i usprawiedliwiał się korkiem w ruchu powietrznym nad lotniskiem we Frankfurcie. Po interwencji centrów ECC-Net, przewoźnik jednak zmienił swoje podejście do sprawy i ostatecznie wypłacił konsumentowi odszkodowanie w kwocie 600 euro.
Od wielu lat Europejskie Centrum Konsumenckie pomaga zarówno konsumentom z innych krajów UE jak i coraz częściej podróżującym polskim pasażerom. Duża zaletą jest to, że w rozwiązywaniu skarg z polskim centrum współpracują każdorazowo eksperci z centrum kraju przedsiębiorcy. W rzadszych sytuacjach spornych, gdy po drugiej stronie jest polski przewoźnik można liczyć na podstawowe instytucje pomocy takie jak rzecznicy konsumentów czy organizacje konsumenckie (do zlokalizowania dzięki wyszukiwarce na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pn. „Konsumencie, masz problem?" (www.uokik.gov.pl).