Zmiany te wynikają z ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331), czyli nowej ustawy antymonopolowej. Wejdzie ona w życie już 21 kwietnia.
Przedsiębiorcy mogą dość łatwo narazić się na zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W interesy te godzić mogą bardzo różne działania firm. Chodzi o wszystkie praktyki przedsiębiorców, które są niezgodne z przepisami obowiązującego prawa oraz godzą w interes bliżej nieokreślonej grupy konsumentów.
Katalog tego rodzaju praktyk jest otwarty. Uznaje się za nie w szczególności stosowanie niedozwolonych klauzul umownych, wpisanych do rejestru prowadzonego przez prezesa UOKiK (rejestr można znaleźć na stronie: www.uokik.gov.pl), nieudzielanie konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji czy nieuczciwą lub wprowadzającą w błąd reklamę.
Zbiorowe interesy konsumentów mogą naruszać także czyny nieuczciwej konkurencji - czyli np. produkowanie podróbek produktów, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o swojej firmie lub konkurencie czy nadmierną sprzedaż premiowaną (dołączanie do produktów drogich gratisów). Katalog czynów nieuczciwej konkurencji również jest otwarty -wystarczy, aby czyn mieścił się w ramach tzw. klauzuli generalnej. Przewiduje ona, że czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Nie musi więc dojść do rzeczywistego naruszenia interesów danej firmy -wystarczy, że powstanie takie zagrożenie.
Wskazane działania godzące w zbiorowe interesy konsumentów to tylko przykłady naruszeń wynikających z nowej ustawy antymonopolowej. Można ich wskazać dużo więcej. Wystarczy niewłaściwie oznakować towar, przez co wprowadza się klientów w błąd, naruszyć ustawę o kredycie konsumenckim - np. nie informując klienta o możliwości zrezygnowania z zakupów na raty - czy też ustawę o usługach turystycznych, np. nie potwierdzając klientowi przyjęcia reklamacji przez pilota wycieczki.