Zerwanie z operatorem bez szkody dla kieszeni

Posiadacze komórek zapłacą mniej za rozwiązanie umowy przed czasem. Trudniej będzie się jednak rozstać z operatorem, gdy zmieni regulamin usług

Publikacja: 04.07.2008 09:23

Zerwanie z operatorem bez szkody dla kieszeni

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Tak wynika z projektu nowelizacji prawa telekomunikacyjnego przygotowanego w Ministerstwie Infrastruktury. Najważniejsze zmiany dotyczą praw i obowiązków konsumentów.

Teraz art. 57 ust. 6 prawa telekomunikacyjnego (DzU z 2004 r. nr 171, poz. 1800 ze zm.) przewiduje, że gdy klient zawarł umowę na czas określony i jednostronnie ją rozwiązuje przed końcem tego okresu, to operator może od niego żądać odszkodowania w równowartości przyznanej ulgi. Oznacza to konieczność zapłaty kilkuset, a niekiedy nawet kilku tysięcy złotych.

– Dotychczasowe przepisy utrudniają rozstanie z operatorami komórkowymi – podkreśla Jadwiga Reder-Sadowska, rzecznik konsumentów w Jeleniej Górze. –

Wynika z nich, że operator ma prawo żądać zwrotu ulgi za cały czas, na jaki zawarto umowę – mówi Łukasz Wroński z Departamentu Polityki Konsumenckiej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Nie ma znaczenia, czy rozwiązanie umowy następuje pod koniec czy na początku trwania umowy.

To ma się zmienić. Odchodzący klient płaciłby odszkodowanie w wysokości niewykorzystanej ulgi. Czyli im później rozwiąże umowę, tym mniej zapłaci.

Nowe rozwiązania chwali szczeciński rzecznik Longina Kaczmarek.

– Jest duża różnica w rezygnacji z telefonu za złotówkę na początku umowy i miesiąc przed jej zakończeniem – podkreśla.

Po nowelizacji natomiast będzie znacznie trudniej – jeśli w ogóle się da – odstąpić od umowy z powodu zmiany regulaminu świadczenia usług. Projektowany art. 60a prawa telekomunikacyjnego przewiduje bowiem, że prawo wypowiedzenia umowy bez konieczności płacenia odszkodowania operatorowi będzie przysługiwało, tylko gdy zmieni on regulamin z własnej inicjatywy.

– Abonent nie będzie mógł odstąpić od umowy, gdy dostawca usług dokonuje zmian jej warunków z przyczyn od siebie niezależnych na skutek zmiany przepisów – zaznacza Jakub Dąbrowski z Ministerstwa Infrastruktury. – Jeśli jednak odstąpi, zapłaci operatorowi odszkodowanie.

Projektowane zmiany to m.in. skutek konfliktu PTC z kilkoma tysiącami abonentów, którzy skorzystali ze zmiany regulaminu na wiosnę 2007 r., aby odstąpić od umowy bez płacenia wysokich odszkodowań. PTC – operator Ery GSM – uznała, że zmiany były tylko uzupełnieniem regulaminu, bo chodziło o doprecyzowanie trybu reklamacyjnego. Klienci nie mieli więc prawa odstępować od umów. Dlatego operator nie poinformował ich o możliwości odstąpienia od umowy, żądał też od tych, którzy mimo to składali oświadczenia o odstąpieniu, aby zapłacili wysokie odszkodowania (nawet po kilkaset złotych).

Z tego powodu Urząd Komunikacji Elektronicznej nałożył na PTC karę 2 mln zł, choć operator upierał się, że to on ma rację. – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jednoznacznie przyznał, że kara była zasadna, a PTC nie działała zgodnie z prawem – podkreśla rzecznik UKE Jacek Strzałkowski. – Poprawienie regulaminu było jego zmianą, operator powinien powiadomić abonentów o możliwości odstąpienia od umowy, a ci – rezygnując – nie powinni płacić odszkodowań.

W praktyce znacznie ograniczy to możliwość odstąpienia od umowy, bo operatorzy ze zmianami regulaminu będą mogli poczekać do zmian w prawie telekomunikacyjnym.

- O podwyżce cen usług telekomunikacyjnych operator musi powiadomić klientów z wyprzedzeniem jednego okresu rozliczeniowego. Swoim abonentom musi w tym celu wysłać pisemne powiadomienia. Innym klientom (np. mającym telefony na kartę) informację o podwyżce cen ogłasza się np. w mediach, na stronie internetowej itp. Nowy cennik musi też otrzymać UKE.

- Abonenci powinni być także uprzedzeni, że mogą wypowiedzieć umowę, jeśli nie akceptują podwyżki. Gdy ktoś wtedy zrezygnuje z umowy, to nie musi płacić operatorowi żadnych odszkodowań. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy podpisaliśmy umowę na czas określony. Wtedy, rezygnując przed czasem, musimy zapłacić odszkodowanie w wysokości udzielonej nam ulgi.

- Po noweli zasady te mają też dotyczyć obniżek. Odszkodowania od rezygnujących z umów terminowych będą jednak niższe.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: m.kosiarski@rp.pl

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów