Reklama
Rozwiń

Przepisy nadal mało przyjazne dla pokrzywdzonych klientów

Korzystający z usług energetyki lub telekomunikacji mają trudności z wyegzekwowaniem swoich praw

Publikacja: 11.09.2008 07:50

Przepisy nadal mało przyjazne dla pokrzywdzonych klientów

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Dlatego potrzeba kilku istotnych zmian w przepisach i praktyce działania firm z tych branż. To wnioski z debaty „Konsumenci usług energetycznych i telekomunikacyjnych a regulacje rynku”, podczas której dyskutowali przedstawiciele usługodawców, urzędnicy odpowiedzialni za kontrole tych branż oraz członkowie organizacji konsumenckich.

Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, podkreśliła, że konsumenci rzadko dostają odsetki od nadpłaconych przez siebie kwot, źle naliczonych przez usługodawców. Dla pojedynczego klienta to kilka, kilkanaście groszy, ale przy kilkuset tysiącach klientów firmy zarabiają na tym duże sumy. – Takie praktyki może przyhamować projektowana ustawa o pozwach zbiorowych – mówiła Grażyna Rokicka.

– Nie zadziałała też zmiana dostawcy energii – mówił Mariusz Swora, prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Zaznaczył jednak, że URE przygotowuje nowelizację prawa energetycznego, która skróci czas zmiany sprzedawcy prądu i uprości całą procedurę. Mariusz Swora chce też, aby powstały przepisy o wsparciu dla ubogich odbiorców.

Sama zmiana przepisów jednak nie wystarczy. Potrzebna jest m.in. poprawa jakości usług, zwłaszcza przy obsłudze klientów przez infolinie, i przejrzyste rachunki za usługi.

– Do olbrzymich patologii dochodzi też w rozliczeniach konsumentów z pośrednikami takimi jak m.in. spółdzielnie, co daje negatywny obraz rynku ciepła – podkreślała Beata Kurdelska, wiceprezes SPEC.

– Klientom trudno zmienić jednego operatora alternatywnego (np. Tele 2) na innego, także alternatywnego – wskazywała Renata Piwowarska, dyrektor Departamentu Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Branża telekomunikacyjna krytykowała natomiast możliwość odejścia klienta bez płacenia kar umownych po każdej zmianie regulaminu świadczenia usług. Sławomir Koszołko z GTS Energis podkreślał, że przywilej taki nie powinien przysługiwać, gdy poprawki w regulaminie wymusza zmieniające się prawo.

Dlatego potrzeba kilku istotnych zmian w przepisach i praktyce działania firm z tych branż. To wnioski z debaty „Konsumenci usług energetycznych i telekomunikacyjnych a regulacje rynku”, podczas której dyskutowali przedstawiciele usługodawców, urzędnicy odpowiedzialni za kontrole tych branż oraz członkowie organizacji konsumenckich.

Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, podkreśliła, że konsumenci rzadko dostają odsetki od nadpłaconych przez siebie kwot, źle naliczonych przez usługodawców. Dla pojedynczego klienta to kilka, kilkanaście groszy, ale przy kilkuset tysiącach klientów firmy zarabiają na tym duże sumy. – Takie praktyki może przyhamować projektowana ustawa o pozwach zbiorowych – mówiła Grażyna Rokicka.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców