Reklama
Rozwiń
Reklama

Przepisy nadal mało przyjazne dla pokrzywdzonych klientów

Korzystający z usług energetyki lub telekomunikacji mają trudności z wyegzekwowaniem swoich praw

Publikacja: 11.09.2008 07:50

Przepisy nadal mało przyjazne dla pokrzywdzonych klientów

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Dlatego potrzeba kilku istotnych zmian w przepisach i praktyce działania firm z tych branż. To wnioski z debaty „Konsumenci usług energetycznych i telekomunikacyjnych a regulacje rynku”, podczas której dyskutowali przedstawiciele usługodawców, urzędnicy odpowiedzialni za kontrole tych branż oraz członkowie organizacji konsumenckich.

Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, podkreśliła, że konsumenci rzadko dostają odsetki od nadpłaconych przez siebie kwot, źle naliczonych przez usługodawców. Dla pojedynczego klienta to kilka, kilkanaście groszy, ale przy kilkuset tysiącach klientów firmy zarabiają na tym duże sumy. – Takie praktyki może przyhamować projektowana ustawa o pozwach zbiorowych – mówiła Grażyna Rokicka.

– Nie zadziałała też zmiana dostawcy energii – mówił Mariusz Swora, prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Zaznaczył jednak, że URE przygotowuje nowelizację prawa energetycznego, która skróci czas zmiany sprzedawcy prądu i uprości całą procedurę. Mariusz Swora chce też, aby powstały przepisy o wsparciu dla ubogich odbiorców.

Sama zmiana przepisów jednak nie wystarczy. Potrzebna jest m.in. poprawa jakości usług, zwłaszcza przy obsłudze klientów przez infolinie, i przejrzyste rachunki za usługi.

– Do olbrzymich patologii dochodzi też w rozliczeniach konsumentów z pośrednikami takimi jak m.in. spółdzielnie, co daje negatywny obraz rynku ciepła – podkreślała Beata Kurdelska, wiceprezes SPEC.

Reklama
Reklama

– Klientom trudno zmienić jednego operatora alternatywnego (np. Tele 2) na innego, także alternatywnego – wskazywała Renata Piwowarska, dyrektor Departamentu Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Branża telekomunikacyjna krytykowała natomiast możliwość odejścia klienta bez płacenia kar umownych po każdej zmianie regulaminu świadczenia usług. Sławomir Koszołko z GTS Energis podkreślał, że przywilej taki nie powinien przysługiwać, gdy poprawki w regulaminie wymusza zmieniające się prawo.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama