Przewoźnik musi szybko oddać pieniądze

Jeśli po odwołaniu lotu pasażer nie otrzyma w terminie wskazanym w regulaminie świadczenia usług kwoty zapłaconej za bilet, może wystąpić do sądu i walczyć o odsetki

Publikacja: 13.10.2008 08:08

Przewoźnik musi szybko oddać pieniądze

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Do redakcji „Rz” piszą czytelnicy – niedoszli pasażerowie Centralwings, zaniepokojeni i zirytowani opieszałością przewoźnika w zwracaniu pieniędzy za bilety na anulowane loty. W sierpniu linie lotnicze ogłosiły, że likwidują regularne połączenia. Dlatego anulowały wszystkie rezerwacje – pozostawiając klientom wybór, czy skorzystają z połączeń LOT na podobnych trasach, czy też wolą odzyskać pieniądze.

Andrzej Białas, nasz czytelnik z Poznania, kupił kilka biletów na przelot do Rzymu. Kilka dni później dostał SMS z informacją o odwołaniu rezerwacji z powodu likwidacji połączenia. Niestety, mimo upływu kilku tygodni i wielu telefonów na infolinię przewoźnika nie dostawał zwrotu swoich 1700 zł. – Wysłałem wezwanie przedprocesowe i dopiero wtedy przewoźnik zwrócił pieniądze na mój rachunek – mówi nasz czytelnik. Dostał jednak tylko wpłaconą kwotę, bez odsetek, choć minął termin zwrotu pieniędzy zastrzeżony przez przewoźnika.

– Mamy na to 14 dni z możliwością wydłużenia do miesiąca – tłumaczy Kamil Wnuk, rzecznik Centralwings. Usprawiedliwia opóźnienia w przekazywaniu należności olbrzymią liczbą pasażerów, przekraczającą nawet 100 tys.

W podobnej sytuacji jest wielu innych klientów przewoźnika. Co zrobić, gdy linia lotnicza nie chce zwrócić pieniędzy?

– Jeśli konsument ma spór z przewoźnikiem o zwrot pieniędzy za bilet z powodu odwołania lotu np. miesiąc przed terminem, to zostaje mu tylko sąd – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Oprócz zwrotu pieniędzy za bilet może się domagać odsetek za zwłokę i pokrycia innych szkód, których nie dało się uniknąć w związku z anulowaniem lotu.

[srodtytul]Ważna data odwołania lotu [/srodtytul]

W lepszej sytuacji są osoby, którym przewoźnik anulował lot na krócej niż 14 dni przed startem. To przypadek pani Anny z Warszawy, której Centralwings odwołał lot do Dublina dwie godziny przed startem.

– Musiałam wykupić bilety u innego przewoźnika, czterokrotnie droższe, bo miałam już zarezerwowany hotel w Irlandii. Czy mogę walczyć o jakieś odszkodowanie? – pyta.

Zryczałtowane odszkodowanie w takich sytuacjach przewiduje unijne rozporządzenie 261/2004/WE (patrz ramka). Trzeba tylko szybko zgłosić reklamację i zażądać wypłaty odszkodowania oraz zwrotu należności za niewykorzystany bilet. Przewoźnik, który tego nie zrobi, naraża się na kary finansowe. Gdy urzędnicy wydadzą decyzję, aby linie lotnicze wypłaciły odszkodowanie pasażerowi, to jeśli tego nie zrobi, pozostaje dochodzenie roszczenia w sądzie cywilnym.

[srodtytul]Nie czekaj biernie[/srodtytul]

Urząd Lotnictwa Cywilnego radzi, aby po uzyskaniu informacji o anulowaniu lotu nie czekać bezczynnie na odzew linii lotniczych. Zaleca, by skontaktować się z biurem obsługi klienta lub zadzwonić na infolinię. Z wielu powodów może bowiem nastąpić opóźnienie w zwrocie pieniędzy. Przyczynami są m.in. brak adresu lub numeru konta bankowego pasażera, brak kodów SWIFT lub IBAN jego banku. Polecenie przelewu mogło nie dotrzeć do działu rachunkowości przewoźnika, opóźnienia mogły też wystąpić w banku go obsługującym.

We wszystkich sytuacjach zaleca się skontaktowanie z biurem obsługi klienta danego przewoźnika i ustalenie przyczyny opóźnienia.

[ramka][b]Gdy lot odwołano tuż przed terminem: [/b]

[b]Jeśli pasażer miał mniej niż dwa tygodnie na znalezienie innego lotu to ma prawo do odszkodowania:[/b] wynosi ono od 250 euro (dla lotów nie dłuższych niż 1500 kilometrów) do nawet 600 euro (na najdłuższych trasach).

[b]Oprócz odszkodowania przysługuje oczywiście zwrot pieniędzy za bilety i inne uiszczone opłaty.[/b] Zwrotu należy wtedy dokonać w ciągu siedmiu dni.

Gdy anulowanie lotu nastąpi już na lotnisku, kilka godzin przed planowanym odlotem, [b]przewoźnik powinien się zaopiekować pasażerem na lotnisku[/b] (np. zapewnić mu wyżywienie).

Jeśli przewoźnik naruszy te zasady, to najpierw trzeba wnieść reklamację do linii lotniczych. Następnie – gdy linie odrzucą zarzuty – można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów działającej przy ULC.[/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autora [link=mailto:m.kosiarski@rp.pl]m.kosiarski@rp.pl[/link]

Do redakcji „Rz” piszą czytelnicy – niedoszli pasażerowie Centralwings, zaniepokojeni i zirytowani opieszałością przewoźnika w zwracaniu pieniędzy za bilety na anulowane loty. W sierpniu linie lotnicze ogłosiły, że likwidują regularne połączenia. Dlatego anulowały wszystkie rezerwacje – pozostawiając klientom wybór, czy skorzystają z połączeń LOT na podobnych trasach, czy też wolą odzyskać pieniądze.

Andrzej Białas, nasz czytelnik z Poznania, kupił kilka biletów na przelot do Rzymu. Kilka dni później dostał SMS z informacją o odwołaniu rezerwacji z powodu likwidacji połączenia. Niestety, mimo upływu kilku tygodni i wielu telefonów na infolinię przewoźnika nie dostawał zwrotu swoich 1700 zł. – Wysłałem wezwanie przedprocesowe i dopiero wtedy przewoźnik zwrócił pieniądze na mój rachunek – mówi nasz czytelnik. Dostał jednak tylko wpłaconą kwotę, bez odsetek, choć minął termin zwrotu pieniędzy zastrzeżony przez przewoźnika.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"