4 kwietnia nasz czytelnik zarezerwował zagraniczną wycieczkę. 7 kwietnia otrzymał od organizatora informację, że wskutek podniesienia ceny paliw rośnie też cena wycieczki - o około 290 zł. Do e-maila z tą informacją dołączony był skan pisma z informacją o podwyższeniu ceny lotów z Polski od 1 kwietnia 2011. Pismo, datowane na 21 marca 2011 r., biuro podróży otrzymało od linii lotniczych.
Czytelnik zwrócił się do organizatora o anulowanie podwyżki lub zwrot wpłaconej zaliczki argumentując, że nie został powiadomiony o podwyżce w momencie rezerwacji mimo, iż biuro już wtedy o niej wiedziało.
Biuro wyjaśniło, że decyzję o dopłacie do pierwotnej ceny organizator podjął 6 kwietnia. Powołało się też na ogólne warunki umowy, w których organizator zastrzega sobie prawo do podwyższenia ceny. Zdaniem biura podwyżka ceny nie stanowi zmiany istotnych warunków umowy.
W efekcie biuro odmówiło anulowania dopłaty paliwowej.
Cena zawsze jest istotna
Istotne warunki umowy to te, bez zawarcia których umowa byłaby nieważna. Zgodnie z art. 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (dalej ustawa) umowa o świadczenie usług turystycznych polegających na organizowaniu imprez turystycznych powinna określać m.in. cenę imprezy turystycznej, wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny. Bez podania ceny umowa o świadczenie usług turystycznych nie miałaby sensu.