Zmiana warunków umowy z powodu okoliczności niezależnych od siebie powinna się odbywać na warunkach określonych w przepisach ustawy o usługach turystycznych (art. 14 ust. 5–7). O takiej zmianie biuro powinno powiadomić niezwłocznie klienta, który może albo przyjąć proponowaną zmianę umowy, albo od umowy odstąpić (przysługuje mu wtedy natychmiastowy zwrot wpłaconych przez niego pieniędzy, nie ma też obowiązku zapłaty kary umownej). Jest też trzecie rozwiązanie: klient może wybrać inny wyjazd z katalogu biura (w tym samym albo innym standardzie). Tyle że jest to przywilej klienta, biuro nie może zatem na nim tego wymusić.
Zmienić się może również cena wyjazdu, ale tylko wyjątkowo, bo regułą jest zakaz jej podwyższania. Z art. 17 ustawy o usługach turystycznych wynika, że cena wycieczki może wzrosnąć najpóźniej na 21 dni przed początkiem imprezy turystycznej i tylko w kilku dokładnie określonych przypadkach. Wspomniany przepis mówi, że cena ustalona w umowie może być podwyższona, tylko gdy umowa wyraźnie przewiduje taką możliwość (jeśli więc w umowie takiej możliwości nie ma, to cena nie może się zmienić). Jeśli biuro zastrzegło w umowie możliwość podwyższenia ceny, to może ona się zmienić, gdy organizator turystyki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z konkretnych okoliczności. W grę wchodzi wzrost kosztów transportu, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych, a także wzrostu kursów walut (w tym jednak przypadku nie wystarczy samo wskazanie, że kurs walut się zmienił, organizator wyjazdu musi jeszcze udokumentować, jaki to miało wpływ na podwyżkę ceny).
Gdy do wyjazdu pozostało 20 dni, cena ustalona w umowie nie może być już podwyższona. Wtedy możliwa jest jedynie obniżka ceny.
Decydując się na podwyżkę ceny, biuro podróży powinno mieć świadomość, że w takiej sytuacji klient ma określone prawa. Może odstąpić od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej (oznacza to, że nie powinien ponosić żadnych kosztów).