Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował wszystkie siedem firm działających na polskim rynku, które oferują tzw. rentę dożywotnią.
Urząd zbadał łącznie 37 wzorców umów, z czego zakwestionował 17 stosowanych przez pięć firm. Przeciwko dwóm rozpoczął postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Zakwestionowane praktyki dotyczą m.in. uzależniania zamieszkania w zbytym lokalu członków najbliższej rodziny konsumenta od zgody firmy. Tymczasem przepisy kodeksu cywilnego dopuszczają takie zamieszkiwanie. I tym samym konieczność uzyskania zgody jest zbyt daleko idącym ograniczeniem.
Wątpliwości budzi także nakładanie na seniorów korzystających z dożywotniej renty uciążliwych obowiązków, takich jak ponoszenie kosztów poważnych napraw mieszkania lub domu, podczas gdy powinien być to obowiązek firmy oferującej rentę. Konsument jest zobowiązany jedynie do ponoszenia bieżących kosztów eksploatacji i usunięcia drobnych usterek, wynikających z normalnego użytkowania mieszkania.
Ponadto jedna z firm nakazywała, pod groźbą kary umownej, informowanie o zebraniach wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej. W opinii UOKiK to ona sama jako właściciel nieruchomości powinna pozyskiwać takie informacje.
– Największym zagrożeniem dla seniorów jest brak uregulowań prawnych związanych z zawieraniem umów o świadczenia dożywotnie – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK.