Reklama: ZSRR nie dyskryminuje Ruski hokej

Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga konsumentki na internetowy billboard reklamujący grę internetową „Ruski hokej”.

Publikacja: 01.11.2014 07:55

Reklama: ZSRR nie dyskryminuje Ruski hokej

Foto: www.sxc.hu

Skarżący spółkę Multimedia (sygn. K/40/14) zwrócił uwagę na ksenofobiczny charakter publikacji.

Jego zdaniem użycie pejoratywnego, nacechowanego ksenofobią sformułowania „Ruski" w publikacji internetowej, nie ma nic wspólnego z reklamowaną treścią.

Skargę poparł arbiter – referent. Zgodnie z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

Reklama miała naruszyć także art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego „reklamy nie mogą zawierać elementów, które zawierają treści dyskryminujące, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.".

Skarżony w odpowiedzi złożył pismo. Spółka nie podzieliła zdania konsumenta i uznała zarzuty we wniesionej skardze za bezzasadne.

Wyjaśniła, że inkryminowana reklama dotyczy gry internetowej stanowiącej odwzorowanie gier elektronicznych produkowanych w Związku Radzieckim, które pojawiły się w Polsce w początku lat osiemdziesiątych.

- Powyższe gry, w momencie ich pojawienia, cieszyły się dużą popularnością, z jednej bowiem strony były pewnym novum na polskim, zamkniętym wówczas rynku konsumenckim, z drugiej natomiast budziły również rozbawienie w porównaniu z produktami zachodnimi, z uwagi na występujące w nich uproszczenia, braki i niedociągnięcia - w tym sensie stanowiły niejako egzemplifikację radzieckiej myśli technologicznej – pisze skarżony.

Przedsiębiorca uwarzył, że reklamowana gra ma być możliwie wiernym odwzorowaniem opisanych gier, włączając w to wszelkie ich „niedociągnięcia", w tym w zakresie grafiki, stylizacji, itp.

- Osiągnięcie zbieżności z oryginałem dotyczy także nazwy produktu. W latach osiemdziesiątych opisane gry powszechnie określane były jako „ruskie" co stanowiło synonim dla produktów pochodzących ze Związku Radzieckiego, należy przy tym dodać synonim całkowicie uzasadniony, albowiem odnoszący do pewnego obszaru geograficznego, znajdującego się wówczas w ramach jednej, narzuconej struktury państwowej, a nie konkretnego zamieszkującego ten obszar narodu. Zastosowanie w nazwie produktu określenia „Ruski Hokej" stanowiło więc celowy zabieg zmierzający do podkreślenia związku proponowanej gry z jej pierwowzorem z lat osiemdziesiątych – wyjaśnia Multimedia Sp. z o. o.

- Słowo „ruski" stanowi w tym wypadku czytelny, jeżeli zważyć na charakter produktu i jego genezę, synonim dla Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, podkreślający pochodzenie pierwowzoru. Powyższe jest zgodne z jednym ze sposobów rozumienia słowa „ruski" wskazanym w słowniku języka polskiego: ruski – radziecki, związany ze Związkiem Radzieckim – dodaje.

Użyta nazwa, zgodnie z jej słownikową definicją, zdaniem przedsiębiorcy odnosi się w sposób oczywisty do nieistniejącego już tworu państwowego jaki stanowił Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Według przedsiębiorcy oznacza to, że użycie przedmiotowego określenia nie stanowi dyskryminacji ze względu na narodowość.

- Wspomniany twór państwowy już nie istnieje, a nadto nie był nigdy związany z określoną narodowością - ta przysługiwała bowiem różnym, wchodzącym w jej skład nacjom, nota bene w dużej mierze o wspólnej narodowości ruskiej (w tym wypadku jednak rozumianej jako narody zamieszkujące obszar historycznej Rusi) – pisze Multimedia Sp. z o.o.

Zespół orzekający nie dopatrzył się w reklamie gry naruszenia norm kodeksu etyki reklamy zarzucanych przez konsumenta.

Publikacja nie narusza dobrych obyczajów i była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz nie zawiera treści dyskryminujących czy ksenofobicznych.

Stronom przysługuje prawo do odwołania się od uchwały.

Skarżący spółkę Multimedia (sygn. K/40/14) zwrócił uwagę na ksenofobiczny charakter publikacji.

Jego zdaniem użycie pejoratywnego, nacechowanego ksenofobią sformułowania „Ruski" w publikacji internetowej, nie ma nic wspólnego z reklamowaną treścią.

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów