Media elektroniczne i stacje telewizyjne czekają zmiany. Wszystko za sprawą nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego właśnie zakończyło konsultacje projektu i przekazała stałemu komitetowi Rady Ministrów. Ministerialne propozycje wywołały ogromne emocje i nie szczędzono im krytyki m.in. pod adresem reklam towarzyszących programom dla dzieci.
Projekt wprowadza bowiem całkowity zakaz reklamowania niezdrowej żywności i napojów przed audycjami skierowanymi do dzieci do lat 16. Ma on obowiązywać przed emisją audycji, w jej trakcie oraz po jej zakończeniu. O tym zaś, które produkty i napoje obejmie zakaz, zadecyduje Minister Zdrowia w swoim rozporządzeniu.
Propozycja ta nie podoba się m.in. Stowarzyszeniu Dystrybutorów Programów Telewizyjnych „Sygnał", TVN czy TVP S.A. Ich zdaniem zapis w tej sprawie jest całkowicie zbędny i powinien zostać wykreślony z projektu.
Chodzi o to, że nadawcy mają zawarte porozumienie w sprawie przekazów handlowych towarzyszący audycjom dla dzieci do lat 12. Funkcjonuje ono jednak dopiero od trzech miesięcy. Nie można więc jeszcze ocenić, czy przyjęte rozwiązania spełniają swoją funkcję czy nie. Dlatego wprowadzanie nowych rozwiązań nadawcy uważają za niecelowe i podważa sens zawarcia tego porozumienia.
Poza tym propozycja ta jest sprzeczna z zapisami dyrektywy w sprawie audiowizualnych usług mediowych. Unijne uregulowania zachęcają bowiem do podejmowania prób samoregulacji.