Reklama
Rozwiń
Reklama

Sklep musi informować klienta o zelówkach do butów

Sklep nie poinformował klienta, że kupując zimowe trzewiki na skórzanej podeszwie, ma je niezwłocznie podzelować. Sprzedał więc towar niezgodny z umową.

Publikacja: 13.08.2015 08:27

Sklep musi informować klienta o zelówkach do butów

Foto: 123RF

Tadeusz S. kupił w salonie obuwniczym w Lublinie skórzane trzewiki zimowe za 599 zł. Trzy miesiące później w lewym bucie przetarła się podeszwa. Podnosząc niezgodność towaru z umową, zażądał wymiany obuwia na nowe lub zwrotu pieniędzy.

Sklep odmówił, uznając, że wada nie jest cechą konfekcyjną, lecz następstwem uszkodzenia powstałego podczas intensywnego użytkowania buta.

Sąd Rejonowy Lublin-Zachód oddalił roszczenie, nie dopatrując się niezgodności towaru z umową. Opierając się na opinii biegłego, stwierdził, że użyte na podeszwę skóry twarde nie wykazały śladów wad biologicznych. Zdaniem biegłego krótki czas, który minął od zakupu, świadczy prawdopodobnie o intensywności użytkowania butów w warunkach zimowych. Ponadto na uszkodzenie wpływ miało niepodzelowanie obuwia, co było powinnością użytkownika.

Do innych wniosków doszedł Sąd Okręgowy w Lublinie. Podniósł, że skoro trzewiki przeznaczone były do używania w okresie jesienno-zimowym i panujących w tym okresie warunków atmosferycznych, to miały zabezpieczać ich użytkownika przed zimnem i wilgocią. W sytuacji gdy podeszwa jednego z butów przetarła się tak, że powstała dziura i nastąpiło to szybko, to oczywiste jest, że obuwie nie nadawało się do celu, do którego zostało stworzone. Sprzedany towar jest więc niezgodny z umową.

Sąd stwierdził, że takiej oceny nie podważają wnioski z opinii biegłych, m.in. że powinnością Tadeusza S. było podzelowanie buta ze skórzaną podeszwą, aby zapewnić mu trwałość.

Reklama
Reklama

Sąd podkreślił, że sprzedawca nie wykazał, aby poinformował klienta o tym, że but nie nadaje się do normalnego użytku bez dodatkowych czynności i nakładów kupującego polegających podzelowaniu butów już na początku użytkowania.

Skoro więc w krótkim czasie trzech miesięcy doszło do przetarcia i powstania dziury w podeszwie buta, oznacza to, że podzelowanie obuwia powinno nastąpić niezwłocznie po rozpoczęciu użytkowania, o czym kupujący nie został poinformowany. Tadeusz S. miał prawo na podstawie art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego domagać się wymiany obuwia na nowe, a w gdy sprzedawca nie uczynił zadość temu żądaniu, odstąpić od umowy i żądać zwrotu ceny kupna, czyli 599 zł.

sygnatura akt:II Ca 1/15

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama