Sklep musi informować klienta o zelówkach do butów

Sklep nie poinformował klienta, że kupując zimowe trzewiki na skórzanej podeszwie, ma je niezwłocznie podzelować. Sprzedał więc towar niezgodny z umową.

Publikacja: 13.08.2015 08:27

Sklep musi informować klienta o zelówkach do butów

Foto: 123RF

Tadeusz S. kupił w salonie obuwniczym w Lublinie skórzane trzewiki zimowe za 599 zł. Trzy miesiące później w lewym bucie przetarła się podeszwa. Podnosząc niezgodność towaru z umową, zażądał wymiany obuwia na nowe lub zwrotu pieniędzy.

Sklep odmówił, uznając, że wada nie jest cechą konfekcyjną, lecz następstwem uszkodzenia powstałego podczas intensywnego użytkowania buta.

Sąd Rejonowy Lublin-Zachód oddalił roszczenie, nie dopatrując się niezgodności towaru z umową. Opierając się na opinii biegłego, stwierdził, że użyte na podeszwę skóry twarde nie wykazały śladów wad biologicznych. Zdaniem biegłego krótki czas, który minął od zakupu, świadczy prawdopodobnie o intensywności użytkowania butów w warunkach zimowych. Ponadto na uszkodzenie wpływ miało niepodzelowanie obuwia, co było powinnością użytkownika.

Do innych wniosków doszedł Sąd Okręgowy w Lublinie. Podniósł, że skoro trzewiki przeznaczone były do używania w okresie jesienno-zimowym i panujących w tym okresie warunków atmosferycznych, to miały zabezpieczać ich użytkownika przed zimnem i wilgocią. W sytuacji gdy podeszwa jednego z butów przetarła się tak, że powstała dziura i nastąpiło to szybko, to oczywiste jest, że obuwie nie nadawało się do celu, do którego zostało stworzone. Sprzedany towar jest więc niezgodny z umową.

Sąd stwierdził, że takiej oceny nie podważają wnioski z opinii biegłych, m.in. że powinnością Tadeusza S. było podzelowanie buta ze skórzaną podeszwą, aby zapewnić mu trwałość.

Sąd podkreślił, że sprzedawca nie wykazał, aby poinformował klienta o tym, że but nie nadaje się do normalnego użytku bez dodatkowych czynności i nakładów kupującego polegających podzelowaniu butów już na początku użytkowania.

Skoro więc w krótkim czasie trzech miesięcy doszło do przetarcia i powstania dziury w podeszwie buta, oznacza to, że podzelowanie obuwia powinno nastąpić niezwłocznie po rozpoczęciu użytkowania, o czym kupujący nie został poinformowany. Tadeusz S. miał prawo na podstawie art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego domagać się wymiany obuwia na nowe, a w gdy sprzedawca nie uczynił zadość temu żądaniu, odstąpić od umowy i żądać zwrotu ceny kupna, czyli 599 zł.

sygnatura akt:II Ca 1/15

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów