Sprzedaż przez internet albo dokonywana w trakcie specjalnych pokazów (na odległość lub poza lokalem firmy) rządzi się specjalnymi prawami. Traktuje o nich ustawa o prawach konsumenta, która m.in. odnosi się do kwestii dokonywania zwrotu towaru, z którego konsument nie jest zadowolony albo po prostu rozmyślił się i chce go oddać.
Zgodnie z przepisami konsument, który zawarł umowę na odległość lub umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. Jest to tzw. prawo do namysłu umożliwiające kupującemu zapoznanie się z towarem i rozważenie racjonalności zakupu. To uprawnienie nie przysługuje w przypadku zakupów w sklepach tradycyjnych. Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności – konsument nie musi ich dokonywać jednocześnie. Jest to uprawnienie zagwarantowane przez przepisy, które tylko w pewnych wyjątkowych sytuacjach zostało ograniczone. Przykładowo dotyczy to umów, w których przedmiot świadczenia to:
- rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub higienę, jeżeli opakowanie to zostało otwarte po dostarczeniu,
- nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli zostało ono otwarte po dostarczeniu,
- rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb,