Reklama
Rozwiń
Reklama

Rosja sabotowała lądowanie szefowej Komisji Europejskiej w Bułgarii

Prawdopodobnie rosyjski atak wyłączył usługi nawigacji GPS na bułgarskim lotnisku i zmusił samolot z przewodniczącą Komisji Europejskiej Urszulą von der Leyen na pokładzie do lądowania w Płowdiwie w oparciu o mapy - poinformował „Financial Times”.

Publikacja: 01.09.2025 11:30

Ursula von der Leyen

Ursula von der Leyen

Foto: PAP, Michał Zieliński

W niedzielne popołudnie domniemany rosyjski atak zakłócający wymierzony w przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen spowodował wyłączenie nawigacji GPS na bułgarskim lotnisku, zmuszając samolot przewodniczącej Komisji Europejskiej do lądowania z wykorzystaniem papierowych map.

Samolot przewoził von der Leyen z Warszawy do Płowdiwu i został pozbawiony elektronicznych systemów nawigacyjnych podczas podejścia do lądowania na lotnisku w tym mieście. Trzech urzędników poinformowanych o incydencie określiło go jako rosyjską ingerencję, wynik  zagłuszania sygnału lub spoofingu, technik przypisywanych Rosji.n

GPS dla całego obszaru lotniska przestał działać.  Po godzinie kołowania nad lotniskiem pilot samolotu zdecydował się na ręczne lądowanie z wykorzystaniem map analogowych. – To była niezaprzeczalna ingerencja – twierdzą piloci.

Władze Bułgarii, cytowane przez FT i inne media, potwierdziły występowanie zakłóceń sygnału nawigacyjnego w regionie i wskazały, że od początku wojny na Ukrainie (luty 2022 r.) zaobserwowały znaczny wzrost liczby przypadków zagłuszania i podszywania się pod sygnały GNSS.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Wojna elektroniczna pokonała tachografy

Coraz więcej incydentów z zagłuszaniem GPS

Tak zwane zagłuszanie i fałszowanie sygnału GPS, które zakłócają lub blokują dostęp do systemów nawigacji satelitarnej, tradycyjnie były wykorzystywane przez wojsko i służby wywiadowcze do obrony wrażliwych miejsc, ale coraz częściej jest wykorzystywane przez kraje takie jak Rosja jako środek zakłócania życia cywilnego, zauważa gazeta.

W ostatnich latach liczba incydentów związanych z zagłuszaniem sygnału GPS znacznie wzrosła na Morzu Bałtyckim i w krajach Europy Wschodniej sąsiadujących z Rosją, co wpływa na samoloty, jednostki pływające i ludność cywilną korzystającą z tej usługi do codziennej nawigacji.

Organy regulacyjne i niektóre państwa członkowskie zaapelowały o skoordynowane działania w celu wykrywania, zgłaszania i łagodzenia tych zakłóceń.

W niedzielne popołudnie domniemany rosyjski atak zakłócający wymierzony w przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen spowodował wyłączenie nawigacji GPS na bułgarskim lotnisku, zmuszając samolot przewodniczącej Komisji Europejskiej do lądowania z wykorzystaniem papierowych map.

Samolot przewoził von der Leyen z Warszawy do Płowdiwu i został pozbawiony elektronicznych systemów nawigacyjnych podczas podejścia do lądowania na lotnisku w tym mieście. Trzech urzędników poinformowanych o incydencie określiło go jako rosyjską ingerencję, wynik  zagłuszania sygnału lub spoofingu, technik przypisywanych Rosji.n

/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Konflikty zbrojne
Armia USA przeprowadziła kolejny atak w rejonie Karaibów. Różnił się od poprzednich
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Konflikty zbrojne
Izraelska armia wznowi działania militarne w Strefie Gazy? Donald Trump ostrzega
Konflikty zbrojne
Hamas o szczątkach izraelskich zakładników. „Wypełniliśmy zobowiązania”
Konflikty zbrojne
Decydujący moment wojny w Ukrainie? Rosja przygotowuje mobilizację i ofensywę
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Konflikty zbrojne
USA zapowiadają „siłę ognia” dla Ukrainy
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama