Reklama

Ustawa medialna nadaje się do śmietnika

Przyjętą w piątek ostatecznie przez Sejm zmianę ustawy medialnej krytykują niemal wszyscy, oprócz jej autorów z Platformy. Po prezydenckim wecie ustawa ma szansę trafić to kosza i tam jest jej miejsce. Przede wszystkim dlatego, że nie odpowiada na zasadnicze pytanie: jak powinny wyglądać media publiczne, czym ma być ich misja.

Publikacja: 25.04.2008 21:32

Telewizja i radio publiczne były dewastowane przez niemal 18 lat. Są drogie, przerośnięte, przesiąknięte oportunizmem i niemocą programową. Trudno zbudować dobrą, niezależną telewizję, kiedy kolejni prezesi przede wszystkim muszą się skupiać na szamotaniu się ze swoimi politycznymi mocodawcami. Wszystkie znaczące siły polityczne w Polsce miały już okazję dołożyć się do niszczenia mediów publicznych.

Czy to oznacza, że należy już dać sobie spokój z nimi i zdać się na stacje komercyjne? Polska debata publiczna jest na bardzo marnym poziomie. Polityka coraz bardziej zależy od mediów, które wszystko obracają w mniej lub bardziej wyrafinowaną rozrywkę.

Bez porządnych, niezależnych od bieżącej polityki mediów publicznych to się nie zmieni. Konieczne jest przygotowanie całkowicie nowej ustawy. Żeby jednak jej skutki nie sprowadziły się do zabrania telewizji jednej partii przez drugą partię, trzeba przed jej powstaniem przeprowadzić wielką publiczną debatę z udziałem wszystkich zainteresowanych sił. Wydawców, dziennikarzy, polityków.

Nie chodzi o ratowanie status quo. Chodzi o wspólne ustalenie, jakich mediów chcemy. Jak dużych? Jak finansowanych? Co ma oznaczać misja? Jak zabezpieczyć media, by kolejne zwycięskie partie nie wyciągały po nie ręki?

Tu przepisy nie wystarczą. Potrzebna jest jeszcze publiczna deklaracja liderów wszystkich partii politycznych, że rezygnują z podporządkowania sobie radia i telewizji. Potrzebne jest wyrażenie publicznie takiej woli przez Donalda Tuska i Jarosława Kaczyńskiego, Waldemara Pawlaka i Wojciecha Olejniczaka.

Reklama
Reklama

Być może to ostatnia szansa, by uratować media publiczne. Media, które mogą mieć wielki, dobry wpływ na jakość polskiej demokracji i życia publicznego.

Komentarze
Bogusław Chrabota: Psi bilans. Dlaczego Karol Nawrocki stoi po złej stronie historii?
Komentarze
Bogusław Chrabota: Donald Tusk promuje Karola Nawrockiego. Sprytny plan premiera
Komentarze
Artur Bartkiewicz: O czym świadczy wpis Jacka Kurskiego uderzającego w Mateusza Morawieckiego?
Komentarze
Jędrzej Bielecki: „Przełom” ws. Ukrainy? Przełom jest, ale dotyczy Niemiec
Komentarze
Joanna Ćwiek-Świdecka: Spróbuj tylko, Polaku, leczyć się bez pieniędzy
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama