W szybkim tempie zmieni się nie tylko obsada personalna ich kierownictwa oraz cała struktura zatrudnienia, ale przede wszystkim formuła organizacyjna publicznych radia i telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej, a także ich cel. Zniknie dotychczasowe podporządkowanie KRRiT oraz schizofrenia, jaką był status spółek prawa handlowego Skarbu Państwa, powodująca tak często (i powszechnie) krytykowany rozdźwięk pomiędzy misją a komercją.
Co otrzymamy w zamian? Państwowe osoby prawne, jednostki o na razie nieokreślonym szczegółowo statusie, w pełni zależne od pięcioosobowej Rady Mediów Narodowych z nieusuwalnym przewodniczącym. Charakterystyczne wydaje się niemal prokuratorskie podporządkowanie w strukturach nowych mediów publicznych. Zarządzają nimi jednoosobowo dyrektorzy i kierownicy, likwiduje się jakiekolwiek pozostałości trybu konkursowego, a reprezentacja społeczna w radach programowych będzie miała kompetencje wyłącznie konsultacyjne.