Nie każdemu takie karty płatnicze przypadały do gustu. Co na to banki?

Coraz więcej banków wydaje klientom karty z personalizacją na rewersie, czyli takie, na których wszystkie dane znajdują się na jednej stronie. A klienci, którzy obawiają się o bezpieczeństwo swoich danych mogą korzystać z płatności mobilnych.

Publikacja: 05.09.2022 13:24

Nie każdemu takie karty płatnicze przypadały do gustu. Co na to banki?

Foto: Adobe Stock

- Jeśli ktoś nie chce takiej karty, może korzystać z płatności Blik lub płatności cyfrowych, dodając kartę do e-walletu – radzi Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.

Kartę można wymienić

Przez lata klienci przyzwyczaili się do kart płatniczych w których na jednej stronie są ich dane osobowe oraz numer karty, a na drugiej data ważności i numer CVV. Ale te powoli zaczynają odchodzić do lamusa. - Coraz popularniejsze stają się karty, gdzie wszystkie dane umieszczane są tylko na jednej stronie karty – najczęściej na rewersie. Chodzi o takie dane jak numer karty, data ważności, kod CVC/CVV oraz imię i nazwisko posiadacza karty – mówi Małgorzata Witkowska, z biura prasowego PKO BP.

Czytaj więcej

Banki wycofały te karty, by uniknąć podejrzeń o pranie pieniędzy. Dziś wracają

Dodaje, że podobna sytuacja występuje na Przejrzystych kartach kredytowych PKO Banku Polskiego – te karty wykonane są z przezroczystego plastiku i są personalizowane w sposób tradycyjny, ale po usunięciu paska do podpisu z rewersu karty, umieszczony na rewersie kod CVC/CVV może być również widoczny z przodu.

Choć bank wydaje takie kart od kilku lat, to nie każdemu klientowi przypadały one do gusty. – Dostałem kartę przejrzystą i okazało się, że jest nie tylko przejrzysta ale także przezroczysta i to do tego stopnia ze bez najmniejszego problemu można od każdej strony odczytać kod CVV (choć powinien być widoczny z jednej). Co zrobić w takiej sytuacji? – pyta jeden z klientów.

W banku usłyszał, że może zastrzec plastik i otrzyma nowy. To samo przyznaje PKO BP w informacji przesłanej do nas. - Klient oczywiście może wymienić kartę Przejrzystą na inną z galerii PKO Banku Polskiego, a wymiana jest bezpłatna - zapewnia Małgorzata Witkowska.

Przypomina, że dziś coraz częściej klienci korzystają ze stacjonarnych płatności za pomocą smartfona lub zegarka (np. płatności w aplikacji IKO, Apple Pay, Garmin Pay, Google Pay, SwatchPAY czy Xiaomi Pay) więc nie muszą korzystać z karty. – Jeżeli klient ma obawy przez udostępnieniem danych widocznych na tradycyjnej karcie płatniczej zachęcamy do korzystania z płatności mobilnych dostępnych np.: w aplikacji IKO – mówi Małgorzata Witkowska.

Czytaj więcej

Płatności zbliżeniowe. Jak nie stracić danych i pieniędzy

Dodaje też, że Obecnie płatności w internecie standardowo zabezpieczane są za pomocą 3D-Secure, a klienci mają opcję ustawienia dogodnych, własnych limitów dla wszelkich płatności, w tym  internetowych. - Nowe zabezpieczenia w e-commerce spowodowały zmiany w projektach kart płatniczych. Coraz popularniejsze stają się karty, gdzie wszystkie dane umieszczane są tylko na jednej stronie karty – najczęściej na rewersie – mówi przedstawicielka PKO BP.

Lub można korzystać z elektronicznego portfela

Bank Credit Agricole karty z personalizacją na rewersie wprowadził w ub. roku. Teraz klienci, którzy otwierają dowolne konto osobiste bądź składają wniosek o nową kartę do niego otrzymają plastik z danymi na jednej stronie. Jest tam zarówno numer karty, data jej ważności czy dane posiadacza.

- Wkrótce także wznawiane karty do kont osobistych będą miały personalizację na rewersie – zapowiada Agnieszka Gorzkowicz, zastępca rzecznika banku

Także Santander Bank Polska od roku wydaje karty z nowym wizerunkiem, a dane znajdują się na jednej stronie. - Jeśli ktoś nie chce takiej karty, może korzystać z płatności Blik lub płatności cyfrowych, dodając kartę do e-walletu – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego banku

Czytaj więcej

Po gotówkę do bankomatu tylko z czystą kartą. Brudna może nie działać

E-wallet to jedna z usług finansowych oferowanych przez niezależnych od banków operatorów płatności. Ze względu na sposób działania niektórzy porównują to rozwiązanie do kart prepaid.

Aby stać się posiadaczem takiego elektronicznego portfela, trzeba najpierw wybrać operatora i założyć konto poprzez jego stronę internetową.  W czasie rejestracji konta e-wallet należy podać wymagane dane, a następnie powiązać je z rachunkiem bankowym lub przypisaną do niego kartą debetową bądź kredytową.

Pieniądze do elektronicznego portfela przekazuje się poprzez doładowania o określonej kwocie. Umieszczone w nim pieniądze pozostają do dowolnej dyspozycji użytkownika.

- Jeśli ktoś nie chce takiej karty, może korzystać z płatności Blik lub płatności cyfrowych, dodając kartę do e-walletu – radzi Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska.

Kartę można wymienić

Pozostało 96% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą