Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe

W połowie marca zakończyła się zimowa przerwa na budowach dróg. Zachodnie Pomorze, Dolny Śląsk i Małopolska – to w tych regionach będą finalizowane najważniejsze w tym roku inwestycje.

Publikacja: 21.03.2024 18:02

Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w realizacji, tj. na etapie projektowania

Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w realizacji, tj. na etapie projektowania lub budowy znajduje się 106 inwestycji o łącznej długości niemal 1327 km

Foto: GDDKiA

Co prawda, w całym kraju przybędzie niewiele kilometrów – tylko 175 w porównaniu do 267 km oddanych kierowcom w 2023 r. Za to zostaną domknięte kluczowe arterie dla szlaków północ – południe, a przy tym poprawi się dojazd do miejscowości turystycznych.

Prace przyspieszyły dzięki łagodnej zimie, bo część firm budowlanych nie zatrzymała robót mimo sezonowej przerwy, rozpoczętej w połowie grudnia. W rezultacie drogowy pracowali zarówno w północnych regionach kraju, przy budowie dróg ekspresowych w okolicy Świnoujścia, Szczecinka, pomiędzy Koszalinem i Gdańskiem, a także na obwodnicy Trójmiasta, jak również przy przedłużeniu autostrady A2 na wschód od Warszawy, przy obwodnicy Chełma, w górzystych odcinkach na południe od Rzeszowa, czy też na nowej Zakopiance. Betonowano obudowę tuneli na obwodnicy Węgierskiej Górki i montowano systemy bezpieczeństwa tuneli na ekspresówce S3 pomiędzy Bolkowem i Kamienną Górą. 

Dwa tunele za 1,5 mld zł skomplikowały budowy na Dolnym Śląsku

To właśnie na Dolnym Śląsku zostanie domknięta południowa część S3, czyli 16-kilometrowy odcinek Bolków – Kamienna Góra Północ. Powstały tam 2 dwunawowe tunele drogowe - tunel o długości ok. 2300 metrów pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Kosztowały przeszło 1,5 mld zł.

Czytaj więcej

Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce

To właśnie z powodu tuneli i technicznego skomplikowania przedsięwzięcia budowa tej części trasy trwa dłużej niż planowano. Drążenie dłuższego tunelu rozpoczęło się w grudniu 2020 roku. Na jego konstrukcję składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Natomiast krótszy tunel budowany w technologii otwartego wykopu i dopiero później montowano żelbetową konstrukcję obudowy.

Na drugim końcu trasy, prowadzącym do zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na Zachodnim Pomorzu, trzeba jeszcze dokończyć dwa kawałki S3: 16 km odcinka Dargobądz – Troszyn oraz 17 km odcinka Świnoujście - Dargobądz. Czekają na to zwłaszcza urlopowicze: w powiązaniu z tunelem prowadzącym do Świnoujścia i likwidacją dwugodzinnych korków, skomunikowanie z największymi atrakcjami turystycznymi Zachodniego Pomorza będzie od tego roku zdecydowanie łatwiejsze.

Sieć szybkich dróg w Zachodniopomorskiem powiększy się jeszcze o kawałek drogi krajowej nr 11 na odcinku rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód, niespełna 6-kilometrową obwodnicę Gryfina na DK31 (będą to drogi klasy GP - o ruchu przyspieszonym), a także obwodnicę Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6.

Dojazd do Krakowa będzie łatwiejszy. Włączenie do ruchu kluczowych odcinków dróg

W tym roku łatwiejszy stanie się dojazd do Krakowa od północnej części drogi ekspresowej S7. Do ruchu włączone zostaną dwa odcinki: przeszło 5 km pomiędzy Miechowem i Szczepanowicami oraz prawie 14 km od Widomej do Mistrzejowic. W rezultacie, podobnie jak trasa S3 łącząca regiony położone wzdłuż zachodniej granicy Polski, tak S7 pozwoli w tym roku na bezkolizyjny przejazd od Mazowsza, poprzez województwo świętokrzyskie, aż do stolicy Małopolski. To nie wszystko, bo Kraków zyska jeszcze 12-kilometrową obwodnicę po północnej stronie miasta, prowadzącą drogą ekspresową S52.

Czytaj więcej

Więcej kolei na Śląsku. Wracają dawno zamknięte połączenia

Niewiele wydarzy się natomiast w województwie śląskim: wyczekiwana trasa S1 w nowym śladzie pomiędzy Oświęcimiem a Bielskiem Białą zostanie otwarta dopiero w przyszłym roku, podobnie jak odcinek Przybędza - Milówka na Żywiecczyźnie. W bieżącym kierowcy dostana jedynie kawałek tej ekspresówki na wysokości Dąbrowy Górniczej.

Za to na Warmii i Mazurach ukończone zostanie 13 km trasy S16 Borki Wielkie – Mrągowo, z kolei na Podlasiu – 13 km odcinka Łomża Zachód – Kolno, przy tym ruch mostem nad Narwią będzie odbywał się tylko jedną nitką.

Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w realizacji, tj. na etapie projektowania lub budowy znajduje się 106 inwestycji o łącznej długości niemal 1327 km. To 88 przedsięwzięć z Programu Budowy Dróg Krajowych (w tym budowa Zakopianki i drugiej jezdni ekspresówki S19 pod Rzeszowem) o łącznej długości 1184 km oraz 18 obwodnic liczących 143 km.

Co prawda, w całym kraju przybędzie niewiele kilometrów – tylko 175 w porównaniu do 267 km oddanych kierowcom w 2023 r. Za to zostaną domknięte kluczowe arterie dla szlaków północ – południe, a przy tym poprawi się dojazd do miejscowości turystycznych.

Prace przyspieszyły dzięki łagodnej zimie, bo część firm budowlanych nie zatrzymała robót mimo sezonowej przerwy, rozpoczętej w połowie grudnia. W rezultacie drogowy pracowali zarówno w północnych regionach kraju, przy budowie dróg ekspresowych w okolicy Świnoujścia, Szczecinka, pomiędzy Koszalinem i Gdańskiem, a także na obwodnicy Trójmiasta, jak również przy przedłużeniu autostrady A2 na wschód od Warszawy, przy obwodnicy Chełma, w górzystych odcinkach na południe od Rzeszowa, czy też na nowej Zakopiance. Betonowano obudowę tuneli na obwodnicy Węgierskiej Górki i montowano systemy bezpieczeństwa tuneli na ekspresówce S3 pomiędzy Bolkowem i Kamienną Górą. 

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Inwestycje
Kraków rewitalizuje forty. Zyskują nowe, czasem zaskakujące funkcje
Inwestycje
Ostre zakręty i korki. Szukają miejsca dla nowej drogi pod Krakowem
Inwestycje
Inwestycje samorządowe – 20 lat Polski w Unii Europejskiej