Uchylenie interpretacji możliwe po zmianie linii orzecznictwa

Pojęcie rażącego naruszenia prawa na potrzeby wyeliminowania z obrotu prawnego błędnej interpretacji indywidualnej musi być rozumiane szerzej niż dla pozostałych rozstrzygnięć

Aktualizacja: 14.12.2009 07:01 Publikacja: 14.12.2009 05:00

Uchylenie interpretacji możliwe po zmianie linii orzecznictwa

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Tak [b]orzekł WSA w Olsztynie w wyroku z 25 listopada 2009 r. (I SA/Ol 675/09),[/b] oddalając skargę samorządowego kolegium odwoławczego na decyzję dyrektora izby skarbowej, która zmieniła korzystną dla wnioskodawcy interpretację.

SKO w listopadzie 2005 r. wystąpiło, jako płatnik, do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o interpretację dotyczącą opodatkowania wypłaconego pozaetatowym członkom kolegium wynagrodzenia za udział w posiedzeniach. Jego zdaniem wynagrodzenie to, jako diety, korzystało ze zwolnienia z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]PIT[/link].

Naczelnik powołując się m.in. na wyrok NSA, przyznał wnioskodawcy rację.

W orzecznictwie zaprezentowano jednak i odmienne poglądy, w myśl których wynagrodzenie to nie jest dietą i nie korzysta ze zwolnienia z PIT.

Te rozbieżności doprowadziły do podjęcia 30 marca 2009 r. przez skład [b]siedmiu sędziów NSA uchwały (II FSP 7/08),[/b] w której sąd stwierdził, że świadczenie wypłacane pozaetatowym członkom SKO na podstawie art. 15 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F816F7F64D2B522E7C47873156677BA9?id=162204]ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych [/link]nie korzysta ze zwolnienia, o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT.

Dyrektor izby skarbowej stwierdził zatem, że interpretacja naczelnika urzędu skarbowego rażąco narusza prawo i w maju 2009 r. wszczął z urzędu postępowanie w celu jej zmiany. Decyzję wydał na podstawie art. 14 § 5 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?n=1&id=176376&wid=328885]ordynacji podatkowej[/link] (obowiązującego od 1 stycznia 2005 r. do 1 lipca 2007 r.), bo chociaż w międzyczasie znowelizowano przepisy o interpretacjach, zgodnie z regulacjami przejściowymi do zmiany interpretacji indywidualnych należało stosować przepisy dotychczasowe.

Wskazany przepis stanowił, że organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia lub uchyla z urzędu postanowienie w sprawie interpretacji, jeżeli rażąco narusza ono prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także, jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Dyrektor izby skarbowej wskazał, że sporna interpretacja odnosi się do obowiązków płatnika w zakresie naliczenia i poboru zaliczek na PIT. SKO nie oznaczyło granicznego okresu, którego dotyczyło zapytanie, dlatego pozostawienie tej interpretacji w obrocie prawnym skutkowałoby naruszeniem zasady równości wobec prawa.

Kolegium nie zgodziło się ze stanowiskiem dyrektora izby skarbowej. W skardze do sądu argumentowano, że pojęcia rażącego naruszenia prawa, użytego w art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, nie można interpretować w sposób odmienny od wypracowanego w orzecznictwie i doktrynie, dającego podstawę do stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej na podstawie art. 247 § 1 pkt 3 ordynacji podatkowej czy art. 156 § 1 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego.[/link]

Zmiana linii orzecznictwa w odniesieniu do tego samego przepisu prawa nie może być podstawą do stwierdzenia nieważności postanowienia, z powołaniem się na przesłankę rażącego naruszenia prawa.

Sąd nie podzielił jednak tego poglądu. Oddalając skargę, wskazał, że generalnie wybranie jednej z dróg interpretacji przepisu nie może być zakwalifikowane jako rażące naruszenie prawa.

Niemniej jednak rozumienie pojęcia „rażące naruszenie prawa” na potrzeby interpretacji, określone w art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, musi być szersze niż w art. 247 § 1 pkt 3 tej ustawy.

Pozostawienie w obrocie prawnym tej interpretacji stałoby w sprzeczności z powołaną uchwałą NSA co do kwalifikacji wynagrodzeń członków SKO dla celów podatkowych. Tym bardziej że nie ma innej możliwości wyeliminowania interpretacji, która wobec obecnej, niebudzącej wątpliwości wykładni przepisu jest błędna. SKO zapowiedziało kasację.

Tak [b]orzekł WSA w Olsztynie w wyroku z 25 listopada 2009 r. (I SA/Ol 675/09),[/b] oddalając skargę samorządowego kolegium odwoławczego na decyzję dyrektora izby skarbowej, która zmieniła korzystną dla wnioskodawcy interpretację.

SKO w listopadzie 2005 r. wystąpiło, jako płatnik, do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o interpretację dotyczącą opodatkowania wypłaconego pozaetatowym członkom kolegium wynagrodzenia za udział w posiedzeniach. Jego zdaniem wynagrodzenie to, jako diety, korzystało ze zwolnienia z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]PIT[/link].

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów