Reklama
Rozwiń
Reklama

Uchylenie interpretacji możliwe po zmianie linii orzecznictwa

Pojęcie rażącego naruszenia prawa na potrzeby wyeliminowania z obrotu prawnego błędnej interpretacji indywidualnej musi być rozumiane szerzej niż dla pozostałych rozstrzygnięć

Aktualizacja: 14.12.2009 07:01 Publikacja: 14.12.2009 05:00

Uchylenie interpretacji możliwe po zmianie linii orzecznictwa

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Tak [b]orzekł WSA w Olsztynie w wyroku z 25 listopada 2009 r. (I SA/Ol 675/09),[/b] oddalając skargę samorządowego kolegium odwoławczego na decyzję dyrektora izby skarbowej, która zmieniła korzystną dla wnioskodawcy interpretację.

SKO w listopadzie 2005 r. wystąpiło, jako płatnik, do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o interpretację dotyczącą opodatkowania wypłaconego pozaetatowym członkom kolegium wynagrodzenia za udział w posiedzeniach. Jego zdaniem wynagrodzenie to, jako diety, korzystało ze zwolnienia z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]PIT[/link].

Naczelnik powołując się m.in. na wyrok NSA, przyznał wnioskodawcy rację.

W orzecznictwie zaprezentowano jednak i odmienne poglądy, w myśl których wynagrodzenie to nie jest dietą i nie korzysta ze zwolnienia z PIT.

Te rozbieżności doprowadziły do podjęcia 30 marca 2009 r. przez skład [b]siedmiu sędziów NSA uchwały (II FSP 7/08),[/b] w której sąd stwierdził, że świadczenie wypłacane pozaetatowym członkom SKO na podstawie art. 15 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F816F7F64D2B522E7C47873156677BA9?id=162204]ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych [/link]nie korzysta ze zwolnienia, o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT.

Reklama
Reklama

Dyrektor izby skarbowej stwierdził zatem, że interpretacja naczelnika urzędu skarbowego rażąco narusza prawo i w maju 2009 r. wszczął z urzędu postępowanie w celu jej zmiany. Decyzję wydał na podstawie art. 14 § 5 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?n=1&id=176376&wid=328885]ordynacji podatkowej[/link] (obowiązującego od 1 stycznia 2005 r. do 1 lipca 2007 r.), bo chociaż w międzyczasie znowelizowano przepisy o interpretacjach, zgodnie z regulacjami przejściowymi do zmiany interpretacji indywidualnych należało stosować przepisy dotychczasowe.

Wskazany przepis stanowił, że organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia lub uchyla z urzędu postanowienie w sprawie interpretacji, jeżeli rażąco narusza ono prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także, jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Dyrektor izby skarbowej wskazał, że sporna interpretacja odnosi się do obowiązków płatnika w zakresie naliczenia i poboru zaliczek na PIT. SKO nie oznaczyło granicznego okresu, którego dotyczyło zapytanie, dlatego pozostawienie tej interpretacji w obrocie prawnym skutkowałoby naruszeniem zasady równości wobec prawa.

Kolegium nie zgodziło się ze stanowiskiem dyrektora izby skarbowej. W skardze do sądu argumentowano, że pojęcia rażącego naruszenia prawa, użytego w art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, nie można interpretować w sposób odmienny od wypracowanego w orzecznictwie i doktrynie, dającego podstawę do stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej na podstawie art. 247 § 1 pkt 3 ordynacji podatkowej czy art. 156 § 1 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego.[/link]

Zmiana linii orzecznictwa w odniesieniu do tego samego przepisu prawa nie może być podstawą do stwierdzenia nieważności postanowienia, z powołaniem się na przesłankę rażącego naruszenia prawa.

Sąd nie podzielił jednak tego poglądu. Oddalając skargę, wskazał, że generalnie wybranie jednej z dróg interpretacji przepisu nie może być zakwalifikowane jako rażące naruszenie prawa.

Reklama
Reklama

Niemniej jednak rozumienie pojęcia „rażące naruszenie prawa” na potrzeby interpretacji, określone w art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, musi być szersze niż w art. 247 § 1 pkt 3 tej ustawy.

Pozostawienie w obrocie prawnym tej interpretacji stałoby w sprzeczności z powołaną uchwałą NSA co do kwalifikacji wynagrodzeń członków SKO dla celów podatkowych. Tym bardziej że nie ma innej możliwości wyeliminowania interpretacji, która wobec obecnej, niebudzącej wątpliwości wykładni przepisu jest błędna. SKO zapowiedziało kasację.

Tak [b]orzekł WSA w Olsztynie w wyroku z 25 listopada 2009 r. (I SA/Ol 675/09),[/b] oddalając skargę samorządowego kolegium odwoławczego na decyzję dyrektora izby skarbowej, która zmieniła korzystną dla wnioskodawcy interpretację.

SKO w listopadzie 2005 r. wystąpiło, jako płatnik, do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o interpretację dotyczącą opodatkowania wypłaconego pozaetatowym członkom kolegium wynagrodzenia za udział w posiedzeniach. Jego zdaniem wynagrodzenie to, jako diety, korzystało ze zwolnienia z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]PIT[/link].

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Sprawa immunitetu Małgorzaty Manowskiej spadła z wokandy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Prawo dla Ciebie
"To nie był film erotyczny". Sąd Najwyższy rozstrzygnął skargę Polsatu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Reklama
Reklama