Reklama musi się dać łatwo wyłączyć

Niektóre firmy celowo utrudniają zamykanie wyświetlanych w sieci banerów. Jest to nie tylko uciążliwe dla użytkowników, ale także może łamać prawo

Aktualizacja: 11.08.2009 07:45 Publikacja: 11.08.2009 07:39

coraz więcej pieniędzy trafi do sieci

coraz więcej pieniędzy trafi do sieci

Foto: Rzeczpospolita

Skuteczność reklamy w Internecie jest oceniana wysoko. Jednak zarówno sami reklamodawcy, jak i firmy przygotowujące im kampanie stosują czasem sztuczki, które mają jeszcze bardziej poprawić jej efektywność. Każdemu chyba się zdarzyło, że nie mógł zamknąć okienka promocyjnego, bo nie było specjalnego krzyżyka.

Wcale nie tak rzadko spotyka się też uciekające reklamy. Chociaż teoretycznie jest możliwość ich zamknięcia, to trzeba je gonić kursorem po całym ekranie. Są też okienka celowo tak skonstruowane, żeby krzyżyk chował się pod belką przeglądarki.

– Sprawdzamy legalność tych form. Na razie trwają postępowania wyjaśniające, dlatego nie mogę ujawniać, o które firmy chodzi. Jesienią powinniśmy zadecydować, czy podejmiemy dalsze kroki – mówi „Rz” Łukasz Wroński z UOKiK.

[srodtytul]Ingerencja w prywatność[/srodtytul]

Reklama internetowa nie jest objęta specjalnymi regulacjami. Jednak i z ogólnych przepisów można wysnuć wnioski, że nie powinna być nadmiernie uciążliwa dla użytkowników. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji niedozwolona jest reklama, która „stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez (...) nadużywanie technicznych środków przekazu informacji”. Właśnie pod tym kątem bada reklamy UOKiK.

– Moim zdaniem umieszczanie w sieci okienek, których nie da się zamknąć lub wymaga to ścigania ich kursorem, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji – uważa Agnieszka Wiercińska-Krużewska, adwokat i wspólnik w kancelarii Wierciński, Kwieciński, Baehr. – Sama jako użytkownik Internetu dostrzegam, że uciążliwych reklam jest coraz więcej, i uważam, iż ingerują one w moją sferę prywatności – dodaje.

[srodtytul]Kary mogą być wysokie[/srodtytul]

Co grozi firmom, które zleciły przygotowanie uciążliwych reklam? Teoretycznie kara nakładana przez UOKiK może wynieść nawet 10 proc. wartości przychodów z poprzedniego roku. Ukarani mogą zresztą zostać nie tylko sami reklamodawcy, ale i firmy, które przygotowywały baner internetowy na ich zlecenie. Mówi o tym wprost art. 17 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wątpliwa jest natomiast odpowiedzialność portali, na których reklamy te są publikowane.

Na razie konsumenci nie skarżą się masowo na uciążliwość reklam internetowych. Do UOKiK rocznie wpływa zaledwie kilka takich spraw. Eksperci uważają jednak, że z czasem ta liczba będzie rosnąć.

– Po telefonie z „Rz” rozmawiałam o tym ze znajomymi prawnikami i dawno żaden temat nie wywołał takiego poruszenia. Ludzie po prostu mają dość tego, co się dzieje – mówi Wiercińska-Krużewska.

[srodtytul]Autokontrola[/srodtytul]

A co na to portale internetowe? – Mamy świadomość, że reklamy w sieci bywają odbierane jako uciążliwe z racji tego, że pojawiają się niemalże na każdym kroku – mówi Rafał Zarzycki, dyrektor działu produktu reklamowego w Onet.pl. Zapewnia, że jego portal posługuje się standardami emisji, które mają gwarantować użytkownikom komfort w korzystaniu z serwisu. Reklamy, która nie da się zamknąć, nie zamieszcza.

– Mając do czynienia z odstępstwami od wyznaczonych standardów, przekonujemy reklamodawcę do wprowadzenia modyfikacji. Uciążliwa reklama, wywołując negatywne emocje, działa nie tylko na niekorzyść firmy czy produktu, ale również serwisu, który ją emituje. Zachodzi spore ryzyko, że po kilku z nią kontaktach internauta nie wróci więcej do portalu albo zaopatrzy się w program czyszczący oglądane strony z wyświetlanych tam reklam.

[b][link=http://blog.rp.pl/goracytemat/2009/08/11/reklama-musi-sie-dac-latwo-wylaczyc/]Skomentuj ten artykuł [/link][/b]

Skuteczność reklamy w Internecie jest oceniana wysoko. Jednak zarówno sami reklamodawcy, jak i firmy przygotowujące im kampanie stosują czasem sztuczki, które mają jeszcze bardziej poprawić jej efektywność. Każdemu chyba się zdarzyło, że nie mógł zamknąć okienka promocyjnego, bo nie było specjalnego krzyżyka.

Wcale nie tak rzadko spotyka się też uciekające reklamy. Chociaż teoretycznie jest możliwość ich zamknięcia, to trzeba je gonić kursorem po całym ekranie. Są też okienka celowo tak skonstruowane, żeby krzyżyk chował się pod belką przeglądarki.

Pozostało 84% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"