Od jutra obowiązuje nowelizacja [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0D4AA508116E5FBABC0144023FB5D6D5?id=177458]ustawy o informatyzacji działalności podmiotów wykonujących zadania publiczne[/link]. Zgodnie z nią podania urzędowe można składać bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Na razie jednak przepisy te pozostaną martwe. Wciąż nie ma bowiem rozporządzeń wykonawczych. Projekty trzech z nich są już po uzgodnieniach międzyresortowych. Czwartego, który ma dotyczyć potwierdzania odbioru e-pism, wciąż jednak brakuje.
– Technicznie jesteśmy przygotowani. Opóźnienia wynikły z konieczności uzgadniania nowych regulacji ze stroną samorządową. Chcemy wysłuchać jej uwag – tłumaczy Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy MSWiA.
Osoby posiadające podpis elektroniczny nadal będą mogły się nim posługiwać. Dla tych, którzy go nie mają, ma zostać stworzony alternatywny, bezpłatny sposób potwierdzania tożsamości – tzw. profil zaufany ePUAP. Każdy obywatel będzie mógł go założyć na stronie: www.epuap.gov.pl. Później czeka go jednorazowa wizyta w oddziale ZUS, urzędzie skarbowym lub urzędzie wojewódzkim.
Od tej pory będzie już mógł, nie wychodząc z domu, podpisywać podania urzędowe poprzez profil zaufany. W praktyce będzie to rodzaj podpisu elektronicznego, ale potwierdzany nie za pomocą certyfikatu kwalifikowanego, tylko certyfikatu ePUAP.