[srodtytul]Baza danych w sieci[/srodtytul]
Każdy organ posiadający odpowiednie dokumenty zgodnie z art. 21 ust. 2 wymienionej ustawy (o jakie chodzi – patrz ramka) jest zobowiązany do prowadzenia odpowiedniego rejestru. Nakaz prowadzenia wykazu w wersji papierowej istnieje od 1 października 2001 r., a od 28 grudnia 2006 r. niezbędne jest udostępnianie go w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej danego urzędu.
Taką bazę urząd może prowadzić samodzielnie albo zamieścić ją nieodpłatnie na Ekoportalu. Dotyczy to praktycznie wszystkich organów administracyjnych – gmin, starostw, urzędów marszałkowskich, regionalnych i Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W ostatnich dwóch latach chętnych na zamieszczanie swoich kart w Ekoportalu lawinowo przybyło. Objęte przepisami dane zamieszcza tam obecnie ponad 1200 urzędów (czyli blisko połowa zobowiązanych do ujawniania informacji w Internecie), w tym także te w największych miastach – Warszawie, Krakowie czy Gdyni.
[srodtytul]Wybierz właściwa kartę[/srodtytul]
W Internecie są wprawdzie dostępne tylko tzw. karty informacyjne opisujące poszczególne dokumenty, ale zainteresowanym stosunkowo łatwo na tej podstawie się zorientować, kto prowadzi prace (najczęściej inwestycyjne – drogi, kanalizację, obiekty przemysłowe) ingerujące w środowisko lub rozwija działalność (np. w branżę odpadową). Dla tych, którzy chcą zdobyć więcej danych, np. o konkretnej inwestycji, podano miejsce przechowywania dokumentów. Zazwyczaj jest to adres i telefon oraz nazwa wydziału, w którym dokument się znajduje.
Baza Ekoportalu jest tak skonstruowana, że za pomocą odpowiednich filtrów, daje się wybrać tylko potrzebne nam grupy kart. Można też dotrzeć do dokumentów powiązanych z tymi, które wybieramy, albo zawęzić poszukiwania, podając graniczne daty. Można też podać kluczowe słowo (np. drzewo albo instalacja) albo nazwę firmy.
Dzięki temu mamy szansę np. prześledzić ekspansję przedsiębiorstwa na znaczną część kraju. Albo zmiany w decyzjach wydawanych przez urzędy. Wynikać mogą one niekiedy tylko z nowego adresu, ale kiedy indziej są związane ze zmianą profilu produkcji bądź technologii konkurenta lub kontrahenta. Trzeba jednak pamiętać, że baza obejmuje tylko część urzędów. Pozostałych informacji trzeba niestety szukać po kolei na stronach BIP poszczególnych instytucji.
[srodtytul]Będzie więcej[/srodtytul]
Ekoportal zamierza nadal szybko się rozwijać. – Cały czas dostajemy zgłoszenia od kolejnych urzędów – mówi Cezary Starczewski, dyrektor Centrum Informacji o Środowisku, które prowadzi Ekoportal. – Chcemy też zwiększać asortyment informacji. Za kilka tygodni na naszej stronie zamieścimy ortofotomapę z dokładnie naniesionymi granicami obszarów Natura 2000.
[ramka][b]Jakich kart możemy szukać[/b]
Karty informacyjne pozwalają łatwo dotrzeć do interesującego przedsiębiorcę (także urzędnika lub osobę fizyczną) dokumentu. Wzory poszczególnych ich rodzajów określa rozporządzenie w sprawie wzoru publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=186207](DzU 2007 nr 120, poz. 827)[/link].
Poszczególne rodzaje kart (od A do I) zawierają charakterystyczne dane dla opisu danego rodzaju dokumentu. Opisują one m.in.:
[ul][li]Karty typu A: [/li][/ul] – wnioski o:
wydanie decyzji (środowiskowych)
udzielenie wskazań lokalizacyjnych
ustalenie programu dostosowawczego
[ul][li]Karty typu B: [/li][/ul] – decyzje i postanowienia (środowiskowe)
– wskazania lokalizacyjne
[ul][li]Karty typu C: [/li][/ul] – projekty: polityki, strategii, planów
lub programów (środowiskowych)
[ul][li]Karty typu D: [/li][/ul] – polityka, strategie, plany lub programy (środowiskowe)
[ul][li]Karty typu E: [/li][/ul] – raporty oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
– analizy porealizacyjne
– przeglądy ekologiczne
– raporty o bezpieczeństwie
– dokumentacje mierniczo-geologiczne zlikwidowanych zakładów górniczych
– dane zawarte w księdze rejestrowej rejestru obszarów górniczych
– karty informacyjne złóż kopalin
– informacje o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami
– dokumenty sporządzane na potrzeby ewidencji odpadów
[ul][li]Karty typu F: [/li][/ul] – prognozy oddziaływania na środowisko
– dokumenty zawierające informacje o przedsięwzięciach zagranicznych,
które mogą oddziaływać na środowisko w Polsce
– rozstrzygnięcia przekazane przez państwo podejmujące przedsięwzięcia, które mogą oddziaływać na środowisko w Polsce
– opracowania ekofizjograficzne, rejestry substancji niebezpiecznych
– wyniki prac badawczych i studialnych z zakresu ochrony środowiska
– rejestry poważnych awarii
[ul][li]Karty typu G: [/li][/ul] – wykazy zawierające informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska
[ul][li]Karty typu H: [/li][/ul] – zgłoszenia instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia
[ul][li]Karty typu I: [/li][/ul] – inne dokumenty[/ramka]