- Nasz powiat zamierza przekazać nowoczesny sprzęt gaśniczy ochotniczej straży pożarnej. Czy można go przekazać bezpośrednio straży, czy trzeba to zrobić za pośrednictwem gminy?
Po pierwsze, zgodnie z art. 220 ust. 1 -2 ustawy o finansach publicznych, z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa, a podstawą jej udzielenia jest umowa. Z kolei art. 216 ust. 2 pkt 5 stanowi, że wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Zatem, z ww. regulacji jednoznacznie wynika, że jednostki samorządu terytorialnego w ramach prowadzonej działalności mogą udzielać pomocy rzeczowej, niemniej ustawa wyraźnie precyzuje, że pomoc ta może być udzielana wyłącznie innym jednostkom samorządu terytorialnego.
Po drugie, w art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej wskazano, że koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 1. Z kolei zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, gmina ma również obowiązek bezpłatnego umundurowania członków ochotniczej straży pożarnej, ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej i młodzieżowej drużyny pożarniczej oraz ponoszenia kosztów okresowych badań lekarskich, o których mowa w art. 28 ust. 6. Opisane zadania, gmina na terenie której ma siedzibę dana ochotnicza straż pożarna, finansuje bezpośrednio z budżetu na podstawie przepisów tej ustawy.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą również przekazywać jednostkom ochotniczej straży pożarnej środki pieniężne w formie dotacji (ust. 3b). Z powyższego wynika więc, że finansowanie kosztów wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej jest obowiązkiem gminy, a dodatkowo jednostki samorządu terytorialnego mogą wspierać finansowano ww. jednostki straży pożarnej poprzez dotacje.
Po trzecie, w kontekście podanej problematyki istotne znaczenie proceduralne mają stosowne regulacje ustawy o samorządzie powiatowym. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują przepisy art. 7a i art. 12 pkt 11. Z tego pierwszego wynika, że m.in. powiaty mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej. Z kolei drugi wymieniony przepis stanowi, że do wyłącznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu. Ta właśnie regulacja pozostaje w ścisłym związku z ww. art. 216 ust. 2 pkt 5 i art. 220 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, bowiem umożliwia podjęcie przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwały w przedmiocie udzielenia pomocy rzeczowej innej jednostce samorządu terytorialnego.