– Pracę straci 304 pracowników ze stanowisk podstawowych oraz 76 z kierowniczych. Pracownikom objętym zwolnieniami zaproponowane zostanie, w miarę możliwości, podjęcie pracy na innym stanowisku lub w innych jednostkach firmy – pisze Tesco w liście do związkowców.
Mniej klientów
Kłopoty przeżywa jednak cały segment hipermarketów, czyli sklepów z co najmniej 2,5 tys. mkw. powierzchni sprzedaży (choć są też takie wiele razy większe). Z danych GfK Polonia wynika, że w ciągu roku (do końca września 2019 r.) sprzedaż w nich spadła 2,3 proc., choć cały rynek rósł – najmocniej oczywiście dyskonty, które zyskały aż 8,2 proc. W efekcie ten segment odpowiada już tylko za 13 proc. zakupów FMCG, choć jeszcze dekadę temu był liderem rynku. Dzisiaj tę pozycję zajmują dyskonty z 34 proc. udziałem.
Z danych Euromonitor International, przygotowanych dla „Rzeczpospolitej", wynika, że w całym 2019 r. sprzedaż w hipermarketach spadła 2,2 proc., prognozy zaś na 2020 r. to 2,4 proc. spadku. Liczba hipermarketów także zaczyna spadać i choć nadal jest ich ok. 370 i mowa tylko o likwidacji kilku rocznie, to jednak zmiana trendu jest dla polskiego rynku znacząca.