Połowa Polaków zamierza oszczędzać. Boimy się inflacji

To efekt głównie rosnących cen. Polacy planują cięcia wydatków średnio 5-20 proc. Głównie chcą oszczędzać na słodyczach i przekąskach, odzieży oraz alkoholach.

Aktualizacja: 18.01.2021 13:39 Publikacja: 18.01.2021 11:44

Połowa Polaków zamierza oszczędzać. Boimy się inflacji

Foto: Bloomberg

Z raportu „Nastroje konsumentów w I kw. 2021 roku" wynika, że ograniczenie wydatków na zakupy w I kwartale 2021 roku deklaruje 44,8 proc. Polaków.

– Oprócz skutków samej pandemii, nie bez znaczenia jest też nowa opłata cukrowa i podatek od sprzedaży detalicznej. Te czynniki realnie podwyższają ceny żywności. Jeżeli konsumenci zostawią w sklepach mniej pieniędzy, odbije się to negatywnie nie tylko na branży retailowej, ale też na wszelkiego rodzaju daninach, które płacą sieci handlowe – mówi Krzysztof Zych z UCE RESEARCH.

38,7 proc. konsumentów, którzy zamierzają oszczędzać tłumaczy to stale rosnącymi cenami. Dla 19,3 proc. powodem jest też brak odłożonych oszczędności, a dla 17,5 proc. także obawa o pogorszenie się sytuacji gospodarczej. W badaniu tylko 10 proc. boi się utraty pracy

– Nie traktowałbym tego jako optymistycznego wyniku. Po roku turbulencji w wielu sektorach gospodarki nadal znajdujemy się w okresie dużej niepewności. Rosnące ceny mają bezpośredni wpływ na możliwości nabywcze i poziom życia Polaków. Przewiduję, że wciąż będą szły do góry, a konsumenci proporcjonalnie do tego będą ograniczać swoje wydatki – mówi Karol Kamiński z Centrum Analiz Grupy AdRetail.

29 proc. osób nastawionych na redukcję wydatków planuje obciąć je o 10-15 proc. 26,8 proc. badanych w tej grupie deklaruje zmniejszenie wartości zakupów o 5-10 proc. Z kolei 21,2 proc. ankietowanych chce ograniczyć wydawane sumy o 15-20 proc.

– Polacy będą oszczędzali średnio 5-20% na zakupach. Właśnie o tyle drożeją różnego rodzaju produkty. I jeżeli ten scenariusz się urzeczywistni, to ww. wartości wytną dużą dziurę w handlu – przekonuje Karol Kamiński.

W I kwartale br. najbardziej będą ograniczane wydatki na słodycze i przekąski – 43,1 proc., art. odzieżowe – 38,9 proc., a także alkohole – 37 proc. Ponadto mniej pieniędzy Polacy wydadzą na sprzęt RTV-AGD – 23,5 proc., kosmetyki – 23 proc., papierosy – 22,8 proc., produkty spożywcze – 19,5 proc., jak również art. budowlano-remontowe – 16,2 proc.

Z raportu „Nastroje konsumentów w I kw. 2021 roku" wynika, że ograniczenie wydatków na zakupy w I kwartale 2021 roku deklaruje 44,8 proc. Polaków.

– Oprócz skutków samej pandemii, nie bez znaczenia jest też nowa opłata cukrowa i podatek od sprzedaży detalicznej. Te czynniki realnie podwyższają ceny żywności. Jeżeli konsumenci zostawią w sklepach mniej pieniędzy, odbije się to negatywnie nie tylko na branży retailowej, ale też na wszelkiego rodzaju daninach, które płacą sieci handlowe – mówi Krzysztof Zych z UCE RESEARCH.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Wpadka amerykańskiej firmy. Wstrzymała sprzedaż świec zapachowych
Handel
Allegro szuka nowego prezesa
Handel
Polskie sklepy ruszają na podbój regionu
Handel
W e-handlu widać więcej optymizmu. Sprzedawcy łapią oddech