Polacy na sprzęt elektroniczny wydają ponad 20 mld zł rocznie, wciąż głównie w sklepach stacjonarnych, dlatego zamknięcie większości placówek mocno w sektor uderzyło. Sprzedawcy elektroniki także mocno odczuli zmianę, obroty sklepów spadły o ok. 4 mld zł – wynika z najnowszych danych Euromonitor International dla „Rzeczpospolitej".

Rynek się skurczył także pod względem liczby placówek, która zmalała o ok. 100. Zmiany nie dotknęły wszystkich w takim samym stopniu – duże sieci z rozwiniętymi już internetowymi platformami sprawniej mogły reagować na zmiany w popycie, choć z wieloma nie miały szans.

Odpływ wydatków widać w najszerszej kategorii elektroniki konsumenckiej, czyli telewizorach, sprzęcie audio czy foto. O ile w pierwszym przypadku rynek ilościowo trzyma się w miarę zbliżonych poziomów, o tyle wartościowo spada, ponieważ klienci wolą poczekać na spadek cen, niż płacić krocie na nowsze generacje.

Na rynku wzrosło znaczenie komputerów, co jest efektem zmiany zapotrzebowania na sprzęt do nauki i pracy zdalnej. Jak woda szły głównie najtańsze modele – w innych kategoriach boomu nie było.

Ogólnie według ostatnich danych GfK ponad 30 proc. sprzedaży elektroniki przypada na e-handel, ale jego przyrost nie jest aż tak mocny, jakby można było oczekiwać. Ta branża wciąż jest uzależniona od stacjonarnych sklepów.

– Nasza firma urosła w porównaniu z 2019 r. – mówi Alpay Güner, prezes MediaMarktSaturn Polska. – Dzięki naszemu modelowi omnichannel mogliśmy służyć naszym klientom i rosnąć mimo niekorzystnej dla nas sytuacji w związku z wprowadzonymi restrykcjami. Spodziewamy się, że ten trend się utrzyma w 2021 r., ponieważ ciągle jest duży popyt na produkty i rozwiązania oferowane przez naszą markę – mówi Alpay Güner. – Na bieżąco analizujemy sytuację oraz potencjał wszystkich lokalizacji i będziemy odpowiednio reagować, żeby zapewnić firmie dalszy rozwój. Duży wpływ na kondycję branży i decyzje dotyczące utrzymania portfolio sklepów i stanu osobowego pracowników będzie miało wprowadzenie ewentualnych kolejnych restrykcji dla handlu – dodaje.

– Planujemy utrzymać dynamikę przyrostu sieci na poziomie 50–60 nowych elektromarketów rocznie – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Oczywiście część działających już elektromarketów będzie rewitalizowana, ale są to naturalne procesy, które realizujemy każdego roku.

Firma wystąpiła do UOKiK o zgodę na przejęcie salonów Norauto. – Umożliwi włączenie 26 obiektów do sieci i uruchomienie ich pod naszym szyldem – dodaje Mystkowski.

Autopromocja
Podwajamy subskrypcje

Kup kwartalną e‑prenumeratę, a my przedłużymy okres Twojej subskrypcji

KUP TERAZ

Także sieć RTV Euro AGD planuje rozwój. W ubiegłym roku mimo pandemii otworzyła 25 placówek, prowadziła także modernizacje istniejących sklepów.

– W 2021 r. planujemy stabilną rozbudowę sieci i wdrażanie nowego formatu do istniejących sklepów – mówi Mieszko Sibilski, rzecznik Neonet.

Sytuacja lokalnych sieci czy pojedynczych sklepów jest znacznie trudniejsza. – Trudno od ręki rozpocząć sprzedaż online, a np. na Allegro podobnych sprzedawców są tysiące. Małe firmy stały też na przegranej pozycji w próbach zdobycia najbardziej poszukiwanych kategorii sprzętu, zawsze przegrywały z dużymi graczami – mówi przedstawiciel jednej z małych sieci.

Opinia dla „rz"

Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu, RTV Euro AGD

Mimo wzrostu w sprzedaży online sklep stacjonarny jest pierwszym wyborem konsumentów. Jest nie tylko kluczowym ogniwem procesu zakupowego, ale i decyzyjnego. Wielu klientów nie wyobraża sobie zakupu elektroniki i AGD bez obejrzenia produktów w sklepie, porównania różnych modeli na żywo. A według naszych badań aż 30 proc. potrzebuje przy wyborze produktu konsultacji z doradcą w sklepie, więc placówka stacjonarna ma i będzie miała kluczowe znaczenie w sprzedaży, zwłaszcza jeśli wykorzystane w niej zostaną zaawansowane narzędzia cyfrowe.