Reklama

Podatek cukrowy uderzył w sprzedaż. Ucierpią sklepy

W styczniu i lutym sprzedaż słodzonych napojów spadła o 14 proc. Efekt podatku osiągnięty, ale problem mają sklepy.

Aktualizacja: 30.03.2021 14:23 Publikacja: 30.03.2021 10:05

Podatek cukrowy uderzył w sprzedaż. Ucierpią sklepy

Foto: AdobeStock

Według danych NielsenIQ za styczeń i luty 2021, od kiedy wprowadzono podatek cukrowy, średnie ceny dotkniętych nim napojów w zależności od miejsca sprzedaży wzrosły od 4 proc. do ponad 25 proc. Jednocześnie ich sprzedaż ilościowa spadła o 14 proc. Najbardziej wzrosła cena napojów gazowanych, a jednocześnie najgłębiej spadła ilość kupowanych produktów.

NielsenIQ podaje, że w 2020 r. Polacy wydali na napoje bezalkoholowe 16,8 mld zł, mniej o ponad 680 mln zł niż rok wcześniej. Spadkowi wartości o 4 proc. towarzyszył jednoczesny spadek wolumenu (sprzedaży w litrach) o 6 proc. i ilości sprzedanych sztuk produktu o 10 proc. To oznacza, że kupiliśmy o 640 mln sztuk napojów mniej niż rok wcześniej. Od stycznia 2021 r. wszedł w życie tzw. podatek cukrowy, który pogłębił zmiany w kategorii.

Czytaj także: Ceny napojów nawet podwoiły się przez podatek cukrowy

- Styczeń i luty 2021 wraz ze wzrostem cen produktów przyniósł kontynuację spadków sprzedaży. W przypadku wybranych kategorii - spadki były nawet na dwucyfrowym poziomie. Widzimy więc już nie tylko negatywny wpływ zmiany zachowań pod wpływem pandemii, ale także pod wpływem wzrostu ceny - mówi Agnieszka Bujak, client business partner w NielsenIQ. Regulacje dotyczą jednak 59 proc. wartości koszyka napojowego.

- Od stycznia do lutego 2021 uśredniona cena wszystkich napojów objętych podatkiem wzrosła prawie o 10 proc. przy jednoczesnym spadku wolumenu o 14 proc. Dla porównania cena kategorii nieobjętych podatkiem wzrosła tylko o 0,8 proc., a wolumen spadł o 4,4 proc. Na większości poszczególnych kategorii widzimy tę samą zależność - im większy wzrost ceny, tym spadek wolumenu kategorii głębszy - dodaje.

Reklama
Reklama

Napoje gazowane to wartościowo największa kategoria wśród napojów bezalkoholowych. Średnia cena za litr produktu wzrosła o 26,5 proc., a wolumen kategorii spadł o 16 proc. (styczeń-luty 2021 vs rok wcześniej). Dane NielsenIQ wskazują, że w lutym 2021 Polacy kupili najmniej litrów napojów gazowanych od ponad dwóch lat.

Nie wszystkie kategorie straciły swój wolumen. Energetyki zachowują się stabilnie (wzrost 0,8 proc. w okresie styczeń-luty 2021 vs rok wcześniej), mimo wzrostu średniej ceny za produkt o 10,4 proc. Warto pamiętać, że to kategoria, która rozwija się dynamicznie od lat i jako jedyna w koszyku napojów wciąż rosła nawet w czasie pandemii o 6,5 proc.

- Ciekawą sytuację obserwujemy w kategorii napojów i nektarów. Są to segmenty rynku, w których producentom było stosunkowo najłatwiej zmienić skład poprzez dodanie zagęszczonego soku owocowego, np. jabłkowego zamiast cukru, nie podlegając tym samym nowemu podatkowi. Dane NielsenIQ ze stycznia i lutego pokazują, że średnia cena za litr tych segmentów nawet spadła o 2 proc. Wciąż jednak nie uchroniło to napojów i nektarów przed 10 proc. spadkiem wolumenu, który jest jednak kontynuacją długoterminowego trendu spadkowego - mówi Agata Koper, client business partner w NielsenIQ.

Spadki wolumenu pokazują, że konsumenci zauważyli podwyższone ceny i zareagowali na to w różny sposób. W styczniu i lutym spadło znaczenie sklepów małoformatowych (do 300mkw.) w sprzedaży napojów dotkniętych nową opłatą na rzecz sklepów wielkoformatowych. Widać więc, że konsument zmienia miejsca zakupu ze względu na cenę i wybiera te, gdzie produkty są tańsze. Kupuje mniej impulsowo niż wcześniej. Inną strategią konsumentów jest wybór mniejszej pojemności butelki.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama