Pomoc dla firm małych i średnich w cyfrowej ekspansji za granicą

Polskie firmy sektora e-commerce już odnoszą zagraniczne sukcesy. Dla kolejnych będzie wsparcie w ekspansji oraz ochronie własności przemysłowej.

Publikacja: 23.09.2024 17:35

Pomoc dla firm małych i średnich w cyfrowej ekspansji za granicą

Foto: Adobe Stock

Ponad 300 uczestników przyciągnęła konferencja Global Check-in, zorganizowana w ubiegłym tygodniu w Warszawie. To jedna z kluczowych inicjatyw Krajowej Izby Gospodarczej, skoncentrowanych na wspieraniu polskich firm sektora MŚP w ich ekspansji zagranicznej. Wydarzenie, nad którym patronat objęła „Rzeczpospolita”, miało w tym przedsiębiorców wesprzeć.

Jednym z efektów jest podpisane porozumienie o współpracy Krajowej izby Gospodarczej (KIG), Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT) oraz Urzędu Patentowego RP. Zakłada ono, że wszystkie trzy instytucje będą działać na rzecz zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstw i promocji znaczenia ochrony własności intelektualnej w eksporcie cyfrowym w ramach projektu Krajowej Izby Gospodarczej – cross-border.pl.

W KIG powstanie komitet ds. eksportu

KIG zadeklarowała podejmowanie działań dla kształtowanie takiego otoczenia prawnego, które będzie sprzyjać przedsiębiorczości. Zapewniła także o chęci współpracy z administracją nad kolejnymi propozycjami deregulacji dla sektora MŚP. - Zależy nam także na wsparciu eksporterów w UE, dlatego nasze działania obejmą promocję cross-border e-commerce i nowe projekty, w tym powołanie komitetu ds. eksportu w KIG – mówiła Karolina Opielewicz, członek zarządu KIG. Wykorzystana zostanie do tego celu sieć izb gospodarczych zrzeszonych w KIG.

Czytaj więcej

Roy Perticucci, prezes Allegro: Nie traktuję konkurencji jako zagrożenia

Z kolei współpraca KIG oraz Urzędu Patentowego ma się koncentrować na promocji ochrony własności intelektualnej polskich firm oraz upowszechnianiu o niej wiedzy wśród przedsiębiorców. W szczególności dotyczyć to będzie własności przemysłowej.

Innowacyjne polskie marki jadą za granicę

Tegoroczna edycja konferencji Global Check-in dotyczyła wyzwań, ale także szans, jakie dla polskich przedsiębiorstw stwarza cyfrowa transformacja i międzynarodowa ekspansja. KIG zaprosił do udziału 44 prelegentów reprezentujących instytucje i agencje rządowe, firmy prywatne (m.in. Amazon, PayPal, Polski Standard Płatniczy – operator BLIK) oraz reprezentantów przedsiębiorstw e-commerce z rożnych dziedzin (m.in. Gonito, Shoper, Strix). Obecne były także polskie marki odnoszące sukcesy na rynkach zagranicznych: Inglot, Eveline Cosmetics, Hagi, GLOV, Trefl i Strefa Tenisa.

Tematykę wydarzenia podzielono na trzy obszary: politykę, trendy oraz marki. Jedna z debat poświęcona była zwiększaniu obecności polskich MŚP w e-commerce w kraju i za granicą. Obok dyskusji o wsparciu rozwoju innowacyjnych polskich marek na rynkach zagranicznych, dzielono się doświadczeniami firm z różnych branż popularnych w e-commerce, jak kosmetyczna, odzieżowa, sportowa i zabawkowa, odnoszących międzynarodowe sukcesy.

11 rekomendacji dotyczących rynku UE

Od 2023 roku KIG w partnerstwie z Amazonem prowadzi projekt w zakresie cyfrowego eksportu – portal cross-border.pl, dostarczający firmom sektora MŚP wiedzę, narzędzia i szkolenia. - Ważnym obszarem naszego działania jest integracja branży e-commerce. Współpracujemy z ponad 60 firmami prywatnymi, które wspierają portal cross-border.pl i angażują się w nasze działania edukacyjne i promujące cross-border e-commerce – powiedziała Anna Zacharjasz, wicedyrektor Biura Komunikacji i Rozwoju Biznesu KIG.

W czasie konferencji zaprezentowano 11 rekomendacji dotyczących rozwoju jednolitego rynku UE. Opracowano je na podstawie badania przeprowadzonego wśród 262 polskich przedsiębiorców MŚP.

Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi