Zamożni Amerykanie zaczynają być ostrożni w wydatkach

W ostatnich miesiącach to zamożni konsumenci ratowali poziom konsumpcji w USA. Pojawiają się jednak sygnały, że zaczynają być ostrożniejsi przy zakupach.

Publikacja: 20.05.2024 14:42

Zamożni konsumenci zaczynają być ostrożniejsi przy zakupach.

Zamożni konsumenci zaczynają być ostrożniejsi przy zakupach.

Foto: Bloomberg

W ostatnich latach zamożni Amerykanie, pomimo inflacji, mieli powody do zadowolenia ze swojej sytuacji finansowej. Rosnące ceny akcji i wysoka rentowność obligacji zasilały ich oszczędności, a ta grupa, której udało się w okresie niskich stóp procentowych przerzucić na kredyty hipoteczne o stałej stopie, nie odczuwa faktu, że stopy są wysokie.

To właśnie wydatki grup o najwyższych dochodach i majątkach podtrzymywały wzrost gospodarczy w USA. Zamożnych konsumentów, pomimo inflacji, stać było na to, by podróżować czy uczestniczyć w koncertach pomimo rosnących gwałtownie cen. Jednak pojawiają się sygnały, że nawet zamożni zaczynają uważnie oglądać każdego wydawanego dolara. A to już dla gospodarki USA sygnał lekko niepokojący.

Czytaj więcej

Amerykańska inflacja już niestraszna inwestorom

- Powszechnie wiadomo, że konsumenci o najniższych dochodach tak naprawdę zmagają się z inflacją, ale z czysto ekonomicznego punktu widzenia to wyższe kwintyle osób zarabiających wydają najwięcej – powiedziała CNN Nanette Abuhoff Jacobson, globalny strateg inwestycyjny w Hartford Funds.

Słabnący popyt na produkty luksusowe

Najnowsze wyniki finansowe wielu firm świadczą o tym, że zamożni Amerykanie także zaczynają oszczędzać odczuwając jednak inflację. Znana z luksusowych produktów firma Burberry odnotowała w obu Amerykach spadek sprzedaży o 12 procent.

- Realizacja naszego planu w obliczu spadającego popytu na luksus była trudna – skwitował wyniki w oświadczeniu Jonathan Akeroyd, dyrektor naczelny Burberry.

Również firma LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton podała, że spadł popyt na jej produkty. A dokładniej rzecz ujmując, bogaci Amerykanie zaczęli oszczędzać na wysokiej klasy alkoholach, co doprowadziło do słabych wyników finansowych LVMH. Oraz do wysokiego poziomu zapasów luksusowych alkoholi.

Zamożni ruszyli nawet na zakupy do sklepów, których oferta kierowana jest do uboższych, czyli do sieci Walmart. Koncern podał, że za jego zyski w ostatnim kwartale były generowane głównie przez osoby zarabiające ponad 100 tys. dolarów rocznie. Co oznacza, że zamożni oszczędzają również na bieżącej konsumpcji.

W efekcie firmy, które dotychczas swobodnie przerzucały na konsumentów rosnące koszty produkcji i nawet zwiększały dzięki temu zyski, zaczynają się czuć mniej komfortowo planując podwyżki. Wprowadzanie podwyżek będzie teraz poprzedzone bardziej ostrożnym testowaniem reakcji konsumentów na nie.

Nie ze wszystkiego jednak bogaci Amerykanie rezygnują. Royal Caribbean Cruises podała, że jej zyski i przychody przekroczyły oczekiwania. Głównie dzięki temu, że obłożenie rejsów pozostaje wysokie, a konsumenci chętnie wydają też pieniądze na pokładach luksusowych wycieczkowców.

W ostatnich latach zamożni Amerykanie, pomimo inflacji, mieli powody do zadowolenia ze swojej sytuacji finansowej. Rosnące ceny akcji i wysoka rentowność obligacji zasilały ich oszczędności, a ta grupa, której udało się w okresie niskich stóp procentowych przerzucić na kredyty hipoteczne o stałej stopie, nie odczuwa faktu, że stopy są wysokie.

To właśnie wydatki grup o najwyższych dochodach i majątkach podtrzymywały wzrost gospodarczy w USA. Zamożnych konsumentów, pomimo inflacji, stać było na to, by podróżować czy uczestniczyć w koncertach pomimo rosnących gwałtownie cen. Jednak pojawiają się sygnały, że nawet zamożni zaczynają uważnie oglądać każdego wydawanego dolara. A to już dla gospodarki USA sygnał lekko niepokojący.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biedronka trzęsie giełdą. Na akcjach Dino leje się krew
Handel
Zaskakujące wyniki Biedronki. Kurs Dino się załamał
Handel
Minister finansów chce walczyć z "małpkami. Zapowiada wspópracę z ministrą zdrowia
Handel
Udział Polski w Expo 2025 w Osace to szansa dla rodzimych firm
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Handel
Zaskakujące poparcie młodych dla zakazu handlu alkoholem