Coraz ostrzejsza walka Lidla i Biedronki. To będzie tania Wielkanoc?

Większość Polaków spodziewa się zaostrzenia wojny między dyskontami – Lidlem i Biedronką.

Aktualizacja: 19.03.2024 05:59 Publikacja: 19.03.2024 03:00

Coraz ostrzejsza walka Lidla i Biedronki. To będzie tania Wielkanoc?

Foto: Adobe Stock

Aż 55,4 proc. dorosłych Polaków oczekuje zaostrzenia konfliktu cenowego między największymi sieciami handlowymi w Polsce – pokazują badania UCE Research i Grupy Offerista, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Jedynie 22,1 proc. ankietowanych nie spodziewa takiego obrotu sprawy.

Idą święta, wojna Lidla i Biedronki się nie skończy

– Podejście do wojny cenowej wśród konsumentów jest bardzo zróżnicowane i ma na to wpływ tak wiek, jak i miejsce zamieszkania czy zarobki ankietowanych. Obecny konflikt między dwiema największymi sieciami handlowymi ma też ogromny wpływ na pozostałych rynkowych graczy, którzy muszą się liczyć z tym, że ich marki mogą być teraz oceniane przez klientów krytyczniej – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry. – Idą święta, a wojna cenowa z perspektywy klientów jest zjawiskiem na razie pozytywnym, więc nic nie wskazuje na to, by sytuacja miała się niedługo zmienić.

Czytaj więcej

Wojna Lidla i Biedronki zwiększy długi sklepów

Z badania wynika, że najbardziej na zaostrzoną walkę sieci liczą Polacy w przedziale wiekowym 45–55 lat oraz 35–44 lata. Są to głównie mieszkańcy z jednej strony miast średnich, a z drugiej największych aglomeracji.

– Dyskonty jak zwykle dobrze wyczuwają intencje i potrzeby konsumentów i podążają dokładnie ich tokiem myślenia. To badanie tylko potwierdza słuszność z punktu widzenia biznesowego tego typu narracji – mówi Robert Biegaj, ekspert rynku handlowego z Grupy Offerista. – Ta „walka na ceny” szybko się nie zakończy. Może się tylko zaostrzyć. I to w jednym kierunku, tj. działania będą jeszcze bardziej zintensyfikowane, bo sieci będą widziały w tym głębszy sens.

Bezkompromisowa walka na ceny trwa między Lidlem i Biedronką od kilku tygodni, a sieci przerzucają się ofertami i promocjami. Biedronka oferuje te same produkty nawet o połowę taniej niż jeszcze niedawno, co w oczywisty sposób przekłada się na zainteresowanie konsumentów. Lidl odpowiada zarówno swoimi akcjami, jak i nową kampanią reklamową, w której wyjaśnia, że nie różnicuje cen miedzy regionami, co ma robić Biedronka. Do tego przekonuje, że wskazane w asortymencie kategorie ma tańsze niż rywal.

Eksperci wskazują, że wojna cenowa z reguły prowadzi do dwóch scenariuszy. W pierwszym konsumenci przez jakiś czas na tym wygrywają, bo robią zdecydowanie tańsze zakupy. W drugim wariancie nie wygląda to już tak dobrze. – Sieci, owszem, trzymają obniżone ceny, ale przeważnie na jakiejś grupie towarów, które wówczas mocno promują. Pozostałe ceny są bez zmian, czasem zaś rosną – uważa Robert Biegaj. – Zatem konsument, żeby być tak naprawdę dobrze do przodu, musiałby pewne rzeczy kupować w jednym sklepie, drugie w innym. Tyle tylko, że szybko by się zgubił w szacunkach, bo promocje wyjątkowo często się zmieniają.

Czytaj więcej

Krzysztof Adam Kowalczyk: Czy naprawdę już wygraliśmy z nadmierną inflacją?

Inflacja wciąż spada

Sama wojna cenowa ma ograniczony wpływ na zmniejszanie poziomu inflacji. Według szacunków NBP może to być wpływ rzędu 0,1–0,2 pkt proc., w sytuacji gdy – jak podał w piątek GUS – wskaźnik cen konsumpcyjnych (CPI) wzrósł w lutym o 2,8 proc. rok do roku po zwyżce o 3,7 proc. w styczniu i 6,2 proc. w grudniu.

Jak szacują analitycy, inflacja może w marcu dalej spowalniać, sięgając nawet 2,2 proc. O ile zwyżki cen towarów tłumione są głównie przez tendencje na rynku surowców energetycznych i rolnych, aprecjację złotego oraz dążenie firm do zmniejszenia zapasów, o tyle np. na rynku usług takich hamulców już nie ma. W kolejnych miesiącach może dojść do ponownego wzrostu inflacji.

Aż 55,4 proc. dorosłych Polaków oczekuje zaostrzenia konfliktu cenowego między największymi sieciami handlowymi w Polsce – pokazują badania UCE Research i Grupy Offerista, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Jedynie 22,1 proc. ankietowanych nie spodziewa takiego obrotu sprawy.

Idą święta, wojna Lidla i Biedronki się nie skończy

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?
Handel
Koniec z alkotubkami. Producent wstrzymuje natychmiast ich produkcję